Slavnostní podpis dohody na Slovensku

Slovensko se stalo devátým spolupracujícím státem s ESA

17/02/2015 921 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Slovensko se stalo devátou zemí, která podepsala dohodu ECSA (European Cooperating State Agreement) s ESA.

Dohoda posiluje slovenské vazby s ESA, které začaly podpisem první smlouvy o spolupráci v dubnu 2010. Vedoucí kanceláře generálního ředitele ESA Karlheinz Kreuzberg a ministr školství, vědy, výzkumu a sportu Slovenské republiky Juraj Draxler podepsali dohodu 16. února v Bratislavě.

Slovenská republika byla aktivně zapojena do výzkumu na poli kosmické fyziky a astronautiky a měla ve vesmíru dva své zástupce. Prvním byl ještě československý kosmonaut Vladimír Remek v roce 1978, druhým pak slovenský občan Ivan Bella. Ten strávil devět dní na stanici Mir v roce 1999. Krom toho je nyní ve vývoji první slovenská družice skCube (třídy Cubesat), která se zaměří na výzkum a vývoj technologií.

Po technické návštěvě expertů ESA ve slovenských organizacích v květnu 2014 bylo identifikováno několik možných projektů v různých oblastech: kosmické počasí, adopci využití družicových dat v oblasti GIS, ověřování dat dálkového průzkumu Země, šíření navigačních signálů různými cestami, vylepšené odhady spolehlivosti a životnosti elektronických obvodů, použití nových materiálů na bázi vláken pro kosmické aplikace, adaptace mechanických zařízení pro kosmické využití a využití rozhraní člověk-stroj v průzkumu aplikací jako Google Earth či generických IT aktivitách.

Výběr potenciálních projektů PECS (Plan for European Cooperating State) bude zahájený krátce po podpisu dohody. Charta PECS bude podepsána slovenským ministerstvem školství, vědy, výzkumu a sportu nejpozději 1. února 2016.

V případě zájmu o další informace kontaktujte