Play
$video.data_map.short_description.content

Sonda BepiColombo dorazila na evropský kosmodrom

11/05/2018 110 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Sonda BepiColombo mise k Merkuru bezpečně dorazila na evropský kosmodrom v Kourou (Francouzská Guayana). Začala tak šestiměsíční předstartovní kampaň, která má za cíl připravit zařízení na náročnou cestu vesmírem.

Společná mise ESA a japonské kosmické agentury JAXA se skládá ze tří modulů a slunečního tepelného štítu. Přivezena byla z technického střediska ESA v Nizozemí na letiště Schiphol v Amsterdamu. Odtud pak letecky v průběhu dvou týdnů putovala do Kourou na palubě čtyř nákladních strojů Antonov.

Vykládka MPO na evropském kosmodromu

Vlastní letové části sondy byly totiž doprovázeny zhruba čtyřmi desítkami kontejnerů s nezbytným vybavením, hardwarem a rozličnými nástroji pro předletové testování a konfiguraci sond. Zásilka dalších patnácti kontejnerů pak putovala lodní dopravou.

V zásilce bylo také množství osobních věcí, neboť mnoho členů z přípravného týmu stráví podstatnou část z následujících šesti měsíců na kosmodromu daleko od domova, kde se budou naplno věnovat přípravě mise na start.

Mezi prvními úkoly po příjezdu na kosmodrom bylo vybavení kanceláří a kontrolních místností. A dále pak vytvoření komunikační sítě pro spojení s týmy kdekoliv na světě: ty se totiž ze svých vzdálených lokalit také budou podílet na testování sondy.

Ověřena byla též připravenost čistých místností, kde bude docházet k přípravě letového hardware.

Vykládka MMO na evropském kosmodromu

Jakmile sonda dorazila, byly kontejnery otevřeny a jednotlivé části sondy z nich vyzvednuty k prohlídce. Ta ověřila, že během přepravy nedošlo k žádnému problému. Sonda pak byla zapnuta a došlo k otestování jejích akumulátorů. Poté byly instalovány různé mechanické a elektrické propojovací systémy.

Během následujících šesti měsíců bude k činnostem na kosmodromu patřit připojení panelů slunečních baterií a otestování jejich výklopných mechanismů. Na řadě pak bude „oblečení“ sondy do ochranné izolace, což ji připraví na drsné podmínky vesmíru a extrémní teploty, s nimiž se během provozu u Slunce setká. Práce budou dokončeny instalací slunečního štítu, tlakovými zkouškami, tankováním pohonnými hmotami a propojením všech sond do jednoho celku.

K první planetě Sluneční soustavy budou putovat sondy ESA MPO (Mercury Planetary Orbiter) a JAXA MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter) společně: veškerou podporu po cestě jim přitom zajistí dopravní modul ESA MTM (Mercury Transfer Module).

V posledních týdnech před startem už bude komplet uložený pod aerodynamickým krytem Ariane 5. Tato raketa jej pak vynese na sedmiletou pouť Sluneční soustavou za planetou Merkur a jejími tajemstvími.

Startovací okno pro let se otevírá 5. října a trvá do 29. listopadu 2018.

Takto bude vypadat sonda BepiColombo u Merkuru