Sonda ESA zaznamenala důležité vysílání NASA z Marsu

První snímek Marsu pořízený robotem Curiosity.
6 srpen 2012

Dnes ráno v 7:14 h středoevropského času zachytila sonda ESA Mars Express signál ze stanice NASA MSL (Mars Science Laboratory), která dopravila na povrch Rudé planety vozidlo Curiosity o velikosti automobilu. Nyní zachytila pro změnu sledovací stanice ESA New Norcia signál přicházející přímo od sondy NASA, která je u Marsu vzdáleného 248 miliónů kilometrů.

Podpora ESA přistávající sondě NASA MSL tak byla tímto klíčovým krokem zkompletována. Signály zachycené a uložené sondou Mars Express během přistávacího manévru MSL byly nyní odvysílané a úspěšně dorazily do střediska ESA ESOC (European Space Operations Centre) v německém Darmstadtu.

Záznam celého rádiového spektra vysílaného z mise NASA byl uložený na palubě Mars Expressu a následně byl počínaje 8:15 h středoevropského času odvysílaný na Zemi.

Animace: Mars Express sleduje misi NASA MSL

Zaznamenané signály byly následně předány do Laboratoře tryskových pohonů NASA v kalifornské Pasadeně, a to bezprostředně poté, co je obdrželo středisko ESOC. Podobné zachycení vysílaných dat provedla pozemní stanice New Norcia v Austrálii – a také ona je ihned předala NASA.

Sestup a přistání robota Curiosity bylo sledováno také vlastními sondami NASA Odyssey a MRO (Mars Reconnaissance Orbiter), přičemž potvrzení o úspěšném přistání získala NASA přímo skrze automat Odyssey v 7:31 h středoevropského času.

ESA vítá nového přítele na Marsu

„Gratulujeme našim kolegům z NASA k úspěšnému přistání,“ uvedl při této příležitosti vedoucí operací slunečních a planetárních misí v ESA Paolo Ferri. „Tým mise Mars Express tak vítá nového kamaráda ve svém sousedství!“

Sonda Mars Express zachytila signály MSL zhruba deset minut před vstupem do atmosféry: v době, kdy se pohybovala rychlostí 21 tisíc kilometrů za hodinu.

ESA’s European Space Operations Centre, ESOC, is the control centre for ESA missions, and hosts our Main Control Room, combined Dedicated Control Rooms for specific missions and the Estrack Control Centre, which manages our worldwide ground tracking stations
Řídicí místnost ve středisku ESOC.

„Sledovali jsme MSL zhruba 28 minut a pak jsme ztratili – přesně dle očekávání – kontakt. Stalo se tak jen několik okamžiků předtím, než se robot Curiosity dotknul povrchu planety v kráteru Gale,“ dodává manažer operací sondy Mars Express Michel Denis.

„NASA tak má nyní k dispozici cenná data a my jsme nesmírně potěšeni, že jsme mohli poskytnout podporu během příletu Curiosity na Mars.“

Signály, které Mars Express zaznamenal a které zachytila stanice New Norcia, obsahovaly kromě jiného přesné informace o rychlosti a vektoru letu MSL. Stejně tak obsahovaly informace o přesném načasování kritických operací během přistání – například otevření padáku, odhození tepelného štítu nebo oddělení vozidla od přistávací plošiny.

Data jsou nesmírně cenná pro vědce, kteří budou rekonstruovat sestupový profil sondy: to pomůže zpřesnit a vylepšit jednak modely atmosféry Marsu a jednak zvýšit šance na úspěch či přesnost přistání budoucích misí.

Signály zachycené a zaznamenané sondou Mars Express budou automaticky odvysílané během dnešního dne ještě dvakrát: a to skrze stanice New Norcia a Cebreros ve Španělsku. Tak bude zajištěna jejich maximální úplnost a přesnost.

První krok ESA v pokračující podpoře mise Curiosity

New Norcia antenna supports MSL landing on Mars
Anténa na základně New Norcia.

V následujících týdnech uskuteční sonda Mars Express pod dohledem týmů ve středisku ESOC několik přenosů z dat během přeletů nad robotem Curiosity při jeho prvních „krůčcích“ na Marsu.

Stejně tak ESA nabídla svoje kapacity v případě, kdykoliv je bude NASA nečekaně potřebovat. Jde především o možnost přenosu dat z Curiosity na Zemi.

Taková nabídka přijde vhod například v případě, kdy by primární přenosové sondy Odyssey či MRO postihly například nečekané technické problémy.

Také pozemní síť sledovacích stanic ESA může zajistit podporu misím NASA, a to v rámci dlouhodobé technické a operační spolupráce mezi oběma kosmickými agenturami.

„Podpora mise Curiosity je vynikajícím příkladem spolupráce mezi kosmickými agenturami – a to nejen na Zemi, ale také v hlubinách vesmíru,“ uvádí vedoucí letových operací ESA Manfred Warhaut.

„Nikdo už dnes nechce jít na Mars na svou pěst; každý vyhledává spolupráci a partnerství, aby snížil riziko a zvýšil hodnotu svých investic.“