Detail komety ze vzdálenosti 8 km

Sonda Rosetta odhaluje tajemství „své“ komety

22/01/2015 307 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Meziplanetární sonda Rosetta pomalu odhaluje tajemství své hostitelské komety, která má pozoruhodnou paletu vlastností a nečekaných procesů. Vzniká tak mnohem plastičtější obraz jejího chování.

Ve speciálním vydání magazínu Science jsou prezentovány prvotní výsledky sedmi z jedenácti přístrojů, které se nacházejí na palubě sondy Rosetta. Vycházejí z měření provedených během přibližování nebo těsně po příletu ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko v srpnu 2014.

Mapa jednotlivých oblastí komety

Dnes již známý tvar komety se spojenou dvojicí jader je už nyní velmi přesně změřený: menší z jader má 2,6 krát 2,3 krát 1,8 km a větší 4,1 krát 3,3 krát 1,8 km. Celkový objem komety pak je 21,4 km3. Přístroj RSI stanovil její hmotnost na zhruba 10 miliard tun, což odpovídá hustotě 470 kg/m3.

Za předpokladu, že většinu komety tvoří vodní led a prach o hmotnosti 1500 až 2000 kg/m3, pak má velmi vysokou poréznost dosahující sedmdesáti až osmdesáti procent. Většina interiéru je tak zřejmě tvořena velmi slabě spojenými ledovými shluky, mezi nimiž jsou malá prázdná místa.

„Duny“ a „navátý“ prach

Vědecká kamera OSIRIS dosud nasnímala zhruba sedmdesát procent povrch: prozatím nenafotografovaný zbytek leží na jižní hemisféře komety, která od příletu Rosetty nebyla plně osvětlena.

Vědci dosud identifikovali devatenáct regionů oddělených výraznými hranicemi a – v duchu názvů pocházejících ze starověkého Egypta, jimiž je mise Rosetta lemována – je pojmenovali podle egyptských božstev. Jsou přitom rozděleny do skupin podle terénu, který je v nich dominantní.

Bylo identifikováno pět základních – leč odlišných – oblastí: pokryté prachem, pokryté křehkými strukturami s prohlubněmi a kruhovými útvary, rozměrné prohlubně, hladké oblasti a skalám podobné povrchy.

Aktivní výtrysk

Většina severní hemisféry je pokryta prachem. S tím, jak se kometa ohřívá, led se přímo mění v plyn, který uniká a tvoří atmosféru čili komu. S sebou přitom strhává prach, ovšem tento nedosahuje dostatečných rychlostí k tomu, aby překonal slabé gravitační pole: proto po nějakém čase padá zpět k povrchu komety.

Navíc bylo identifikováno několik samostatných aktivních výtrysků. Zatímco podstatná část aktivity pochází z hladké oblasti na spoji obou jader, výtrysky byly pozorovány i ze dna velkých prohlubní.

Plyny unikající z povrchu zřejmě také hrají důležitou roli v přesunech prachu po povrchu, díky čemuž vznikají dunám podobné vlny a balvany s písečnými jazyky – balvany v daném případě fungují jako přirozená překážka při toku plynů, takže materiál z nich se ukládá na „závětrné“ straně.