Průlet komety perihéliem

Sonda Rosetta se připravuje na průlet přísluním

13/07/2015 358 views 6 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Meziplanetární sonda Rosetta zkoumá svoji cílovou kometu – a zároveň ji řídicí týmy připravují na průlet perihéliem, ke kterému dojde příští měsíc. Přísluní je nejbližší bod, na kterém se dostane ke Slunci: v tomto okamžiku také bude kometa nejaktivnější.

Sonda Rosetta studuje kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko už zhruba rok, přičemž svá pozorování zahájila již během přibližování k cíli v průběhu května 2014. Během té doby na jaře 2014 sledovala výtrysky a v červenci 2014 pak odhalila zajímavý tvar jádra.

Poté, co dorazila na vzdálenost 100 km od komety, jejíž jádro tvoří dva „laloky“ dne 6. srpna 2014, tak Rosetta strávila více než rok studováním vlastností a chování tohoto úžasného tělesa: jeho interiéru, povrchu a obklopujícího prachu, plynu a plazmatu.

O kometách je známo, že je tvoří prach a led. S tím, jak Slunce ohřívá led, proměňuje se přímo v páru a plyny, které s sebou strhávají kometární prach. Plyn a prach společně vytvářejí řídkou atmosféru – čili komu – a nabízejí dechberoucí pohled na chvost, který měří desítky nebo stovky tisíc kilometrů.

Kometa viděná 25. června 2015 kamerou NavCam

Zatímco pozemní pozorování mohou sledovat vývoj komy a chvostu z uctivé vzdálenosti, Rosetta má výhled z „první řady“ a může veškeré dění sledovat z bezprostřední blízkosti od jádra. Jedním z nejdůležitějších aspektů dlouhodobého sledování s pomocí Rosetty je monitorování toho, jak se v průběhu cesty komety tato aktivita zvyšuje nebo snižuje.

Kometa je na dráze, na níž oběhne kolem Slunce jednou za 6,5 roku: zalétá až za dráhu planety Jupiter a nejvíce se přibližuje ke Slunci až do oblasti mezi Zemí a Marsem.

Sonda Rosetta se setkala s kometou ve vzdálenosti 540 miliónů kilometrů od Slunce. V pondělí 13. července – měsíc před průletem přísluním – je tato vzdálenosti mnohem menší, a to 195 miliónů kilometrů. V současnosti cestuje rychlostí zhruba 120 tisíc km/hodinu. Rosetta a „její“ kometa bude 13. srpna ve vzdálenosti 186 miliónů kilometrů od Slunce.

„Průlet přísluním je důležitým mezníkem v životopise jakékoliv komety. A ještě více v případě komety sondy Rosetta, protože to je poprvé, co průzkumný automat sleduje z bezprostřední blízkosti kometu na její cestě Sluneční soustavou,“ poznamenává projektový vědec mise Rosetta v ESA Matt Taylor.

„Těšíme se na průlet přísluním, protože poprvé v historii budeme schopni monitorovat, jak se jádro komety, její aktivity nebo plazmové prostředí změní. Jde o součást našich dlouhodobých pozorování.“