Trojice družic Swarm

Start mise Swarm byl odložený

30/10/2013 5228 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Start mise ESA za tajemstvími magnetického pole z ruského kosmodromu Pleseck byl odložený zhruba o týden.

O odkladu informoval poskytovatel vypuštění této mise, společnost Eurockot. Důvodem je rozhodnutí o výměně jednotky v horním stupni Briz nosné rakety Rockot.

Start se původně připravoval na 14. listopadu s tím, že nyní se očekává zpoždění zhruba o týden. Jakmile budou k dispozici další detaily, dojde k jejich zveřejnění a upřesnění termínu vypuštění.

Mise Swarm tvořená trojicí identických družic zaměří svoji pozornost na jeden z nejzáhadnějších aspektů naší planety: na magnetické pole.

Toto pole chrání naši planetu před kosmickou radiací a proudem nabitých částic, které bombardují Zemi v podobě „slunečního větru“. Bez ochranného štítu v podobě magnetického pole by naše atmosféra v podobě, v jaké ji známe, záhy přestala existovat. A vznik života na Zemi by se stal prakticky nemožným.

Sledováním různých charakteristik magnetického pole nám mise Swarm nabídne nový pohled na celou řadu přírodních procesů: od těch, k nimž dochází v hlubinách naší planety, až po kosmické počasí vysoko nad našimi hlavami, které je tvořeno právě sluneční aktivitou. Vědci mimo jiné očekávají, že lépe pochopí například to, proč zemské magnetické pole slábne.

Swarm je čtvrtá mise z programu Earth Explorer. Předcházely jí starty družic GOCE, SMOS a CryoSat.