Stephen Hawking ve stavu beztíže

Stephen Hawking 1942 - 2018

16/03/2018 1727 views 5 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA vyjadřuje zármutek nad zprávou o odchodu profesora Stephena Hawkinga. Kosmolog a jeden z průkopníků teoretických studií černých děr zemřel 14. března ve věku 76 let.

V mladém věku byl diagnostikován s progresivní motorickou neuronovou nemocí, přesto pokračoval v práci a má klíčový podíl na našem pochopení podoby černých děr. Navíc stojí za revolučním krokem kombinace kvantové mechaniky a obecné teorie relativity, když předpověděl formu radiace na horizontu událostí, které stojí za jeho pozvolným odpařováním.  A to v rozporu se všemi předchozími předpoklady.

Po vydání mimořádně úspěšné knihy Stručná historie času v roce 1988 se stal veřejnou osobností, která komunikovala vědu s celosvětovým obecenstvem. Díky svému invalidnímu vozíku a počítačem generovanému hlasu se stal ikonou. Zahrál si sám sebe ve filmu Star Trek: The Next Generation a seriálu The Big Bang Theory, navíc sám sebe namluvil v animovaném seriálu Simpsonovi. Jeho život je pak zachycený v biografických filmech Hawking a Teorie všeho.

Zhoršující se fyzická kondice nikterak neomezovala jeho mysl nebo jeho smysl pro humor, jak je vidět v jeho oddanosti humanistickým a společenským ideálům napříč společnostmi. Obával se o budoucnost lidstva a svých veřejných vystoupení využíval k tomu, aby tyto obavy vysvětlovat dále.

Jeho inovativním a zasvěcený vědecký náhled zůstává zachovaný a budoucí generace vědců budou dále pracovat na předpovědích týkajících se některých nejexotičtějších fenoménů vesmíru. Mezi ně bude patřit i několik misí ESA, například rentgenová observatoř ESA Athena nebo mise k pozorování gravitačních vln LISA. Pro obě bude základním cílem právě pozorování černých děr.

Profesor Hawking se vždy chtěl osobně podívat do vesmíru. To už naneštěstí nyní není možné, ale ESA se dále bude snažit, aby jeho vědecké vize žily dále.