Stopy prachových vírů v Chalcoporos Rupes

Stopy prachových vírů na Marsu

28/03/2019 213 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Větry na Marsu jsou zodpovědné za myriádu úkazů rozprostřených na celém povrchu planety – včetně tmavých dun a vláknitých pruhů na tomto snímku ze sondy ESA Mars Express.

Zajímavé rysy, které zde vidíme, jsou stopy prachových vírů (Dust Devils): s tím, jak Slunce během místního dne ohřívá povrch, tvoří se víry, které zvedají teplý vzduch z blízkosti povrchu, přičemž s sebou unášejí prach. Přitom se tvarují do vířícího válce ne nepodobnému tornádu.

Kontextový pohled

Tyto prachové víry se vyskytují napříč celou planetou, kde zvedají horní a jasnější vrstvy prachu z povrchu. Díky tomu za nimi zůstávají na povrchu tmavší stopy. Stopy jsou často k vidění během martovského jara a léta, přičemž na povrchu přetrvávají i měsíce, než je překryje prach přemístěný větry a bouřemi.

Snímky sondy Mars Express ukazují zakřivené, kroužící nebo křížící se sítě stop prachových vírů na jižní hemisféře planety kolem srázu známého jako Chalcoporos Rupes. Tato oblast je pokryta silnou vrstvou prachu a je domovem aktivit souvisejících s větrem.

K dalším oblastem planety Mars, kde je možné pravidelně pozorovat písečné víry, patří Amazonis Planitia, Argyre Planitia, Hellas Basin a dva dopadové krátery, které se nacházejí blízko zobrazené oblasti: Proctor a Russell.

Proctor, Russell a Chalcoproros Rupes se nacházejí na Marsu v oblasti Noachis. Ta je tak hustě poseta krátery, že je považována za jednu z nejstarších částí planety.

Oba na snímku viditelné krátery se mohou pochlubit hustými tmavými skvrnami vlnících se písečných dun, kdy je okolí terén zdobený širokou sítí dun a stop nedávné aktivity písečných vírů.

Topografický pohled na Chalcoporos Rupes

Prachové víry na Marsu jsou podobné těm na Zemi ve zvláště suchých, vyprahlých a pouštních krajích – jsou ale mnohem větší. Mohou se vypínat až do výše osmi kilometrů nad povrch Rudé planety, vytvářet cesty široké stovky metrů a pohybovat se do vzdálenosti několika kilometrů.

Jejich kolosální rozměry jim dovolují vynášet prach vysoko do atmosféry Marsu. Tyto prachové víry dokážou zvednout tolik materiálu jako místní bouře během svého vrcholu.

Perspektivní pohled

Takové prachové bouře jsou přitom ohromné a působivé. Sonda Mars Express zachytila znaky propukající bouře v oblasti severního pólu planety loni v dubnu. Pozorovatelná byla jako hranice mezi obvyklým klidným a okrově zbarveným povrchem a přicházející zdí prachových oblaků – a to ještě byla bouře střední velikosti ve srovnání s těmi, které jsou schopné zahalit celý povrch Marsu na dlouhé měsíce.

Písečné víry jsou na Marsu často k vidění, přičemž je registrují i výzkumné sondy. Jak Mars Express, tak třeba i společná stanice ESA a Roskosmosu TGO (Trace Gas Orbiter), která nedávno nasnímala výrazné stopy prachových vírů v oblasti Terra Sabaea na Marsu. Ty mohou být důsledkem působení stovek nebo i tisíců malých místních tornád vyskytnuvších se na jednom místě.

Sonda TGO bude doplněná o rover, který byl nedávno pojmenovaný Rosalind Franklinová, a vědeckou povrchovou platformu. Obě zařízení mají odstartovat v roce 2020. To umožní misi ExoMars zkoumat čtvrtou planetu naší Sluneční soustavy v ještě větších detailech, než dosud.

Chalcoporos Rupes ve 3D