Start družice ESEO

Studentská družice ESEO byla úspěšně dopravena do vesmíru

03/12/2018 223 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V pondělí 3. prosince byla družice ESEO (European Student Earth Orbiter) připravená pod záštitou ESA úspěšně dopravena do vesmíru. Týmy z evropských univerzit nyní netrpělivě čekají na počátek své kosmické mise.

Ke startu došlo v pondělí 3. prosince v 19:34 h středoevropského času během mise SSO-A SmallSat Express firmy Spaceflight: šlo o dedikovanou sdílenou misi na raketě Falcon 9 společnosti SpaceX, která odstartovala ze základny Vandenberg AFB v Kalifornii.

Nyní ESA a týmy ESEO očekávají potvrzení od poskytovatele startu o tom, že družice byla správně oddělena od nosné rakety a umístěna na svoji finální operační dráhu.

Studenti sledují start družice ESEO

ESEO je součástí programu Akademie ESA, jehož cílem je nabídnout studentům napříč Evropou unikátní možnost získat skutečnou praktickou zkušenost v návrhu, vývoji, vypuštění a provozování reálného kosmického projektu.

Aktuální start představuje zásadní mezník, kterého bylo dosaženo po letech blízké spolupráce mezi ESA a desítkou evropských univerzit. Do vývoje veškerého vědeckého a demonstračního vybavení družice ESEO, klíčových subsystémů a pozemního segmentu se přitom zapojilo více než 600 studentů z členských států ESA.

„Díky nadšení, odhodlání a úsilí mnoha členů týmu je družice ESEO konečně na oběžné dráze! Pro nás je tímto mise splněna,“ neskrývá nadšení vedoucí Education Office ESA Hugo Marée. „Ovšem pro studentské týmy a jejich profesory mise dále pokračuje získáváním a zpracováním dat. Osobně jim v této nové fázi projektu ESEO přeji co nejvíce hrdosti a uspokojení – přesně tak, jak to teď cítíme my.“

Druhý stupeň nosiče Falcon 9 společnosti SpaceX

Hlavní průmyslový kontraktor SITAEL vyvinul družicovou platformu, provedl integraci a testování celého zařízení. A to včetně montáže studentských experimentů a subsystémů. Stejně tak za koordinace ESA poskytla technickou podporu studentským týmům.

Mise ESEO má zvláštní hodnotu také pro zapojený průmysl, protože ověřovala orbitální platformu SITAEL S-50 (což znamená 50 kg včetně užitečného nákladu). Ta je nejmenší z celého produktového portfolia SITAEL, přičemž reprezentuje kritický milník v intenzivní práci na návrhu, vývoji a výrobě inovativní víceúčelové platformy pro malé družice.

Satelit ESEO má rozměr 66 krát 33 krát 33 cm a hmotnost 50 kg. Jeho úkolem bude pořizovat snímky naší planety, měřit úroveň radiace na nízké oběžné dráze, testovat technologie pro budoucí malé a nízkonákladové mise, stejně jako zkoušet provoz pozemních stanic a komunikaci s nimi v pásmech UHF a S. Vývojáři z řad studentů také umožnili komunikaci s amatérskými radiostanicemi v pásmu VHF pro vzdělávací a propagační účely.

Družice ESEO

Družice ESEO má pracovat šest měsíců s možností prodloužení mise o dalších 12 měsíců.

Po skončení mise vyřadí družice ESEO sama sebe z provozu s pomocí studenty vyvinutého technologického demonstrátoru: plachty, která bude vyklopena, aby urychlila její zánik v hustých vrstvách atmosféry. Díky tomu se satelit ESEO nebude podílet na zvyšování množství kosmické tříště na nízké oběžné dráze Země.

„Naše vzdělávací kancelář ESA sledovala nadšení a zájem studentů zapojených do programu ESEO několik let. Viděli jsme mnohé z těch nejstarších úspěšně dokončit školu a najít si práci v kosmickém průmyslu,“ dodává vedoucí Akademie ESA Piero Galeone, který projekt ESEO provedl všemi jeho fázemi. „Je to skutečná odměna slyšet přímo od nich, jak jsou za tuto zkušenost vděční. Věříme, že jsme jim pomohli stát se úspěšnými kosmickými profesionály.“