Samantha Cristoforettiová pracuje s experimentem Airway Monitoring

Testování plic kosmonautů v přechodové komoře ISS

09/03/2015 545 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Z přechodové komory na Mezinárodní kosmické stanici byl poprvé v historii počátkem března odčerpáván vzduch ve jménu vědy. Uvnitř modulu Quest byla kosmonautka ESA Samantha Cristoforettiová a astronaut NASA Terry Virts, kteří monitorovali pro výzkumníky na Zemi své dýchání.

S každou plící plnou vzduchu naše těla absorbují kyslík a zbavují se odpadních molekul jako je oxid uhličitý nebo důležitá „signalizační“ molekula oxidu dusnatého. Experiment AM (Airway Monitoring) sledoval právě množství oxidu dusnatého, které kosmonauti vydechovali během pobytu v přechodové komoře.

Oxid dusnatý je plyn, který najdeme v cigaretovém kouři nebo výfukových plynech automobilů. Stejně tak je ovšem produkovaný v našich tělech, kde reguluje krevní cévy a funguje jako antibakteriální agent.

Lékaři pak měří množství pacienty vydechovaného oxidu dusnatého, aby lépe diagnostikovali zánět plic nebo astma.

Monitorování dechu pro vesmír i Zemi

Měsíční prachu na skafandru po procházce po Měsíci

Na Zemi padá prach na podlahu, kde ho vysavače nebo mokré hadry mohou snadno setřít. Jenže ve stavu beztíže prach volně cirkuluje a často dráždí oči a plíce.

Krom toho prach na Měsíci a zřejmě i Marsu, který díky statické elektřině ulpívá na kosmonautech, má ostré hrany. Díky tomu je vyšší pravděpodobnost jeho vstupu do plic kosmonautů a jejich poškození.

Experiment AM testuje možnosti využití sledování oxidu dusnatého jako nástroje pro odhalování zánětů plic, stejně jako k celkovému monitorování stavu plic u kosmonautů.

Na oba kosmonauty přitom čekají čtyři měření. Samantha Cristoforettiová a Terry Virts první z nich provedli před letem do vesmíru na půdě NASA, své první měření přímo ve vesmíru pak uskutečnili v průběhu ledna.

Přechodová komora Quest

V únoru a v březnu pak provedli další dvě měření, během nichž snížili tlak o třicet procent. To je ekvivalent tlaku v nadmořské výšce 3000 metrů.

Byli přitom prvním párem z celkem osmi kosmonautů, na kterých budou získávána data pro tento experiment. Šlo také o první využití modulu Quest pro vědecké účely: jeho primárním úkolem je umožňovat výstupy kosmonautů do otevřeného prostoru.

Kompletní pohled na plíce

Testování metod diagnostiky oxidu dusnatého ve vesmíru přidává data k využití v pozemních aplikacích. Více než 300 miliónů lidí na světě trpí astmatem, takže rychlé a snadné testování plic může představovat obrovský přínos.

Vedoucí tohoto experimentu Lars Karlsson z Karolinska Institutet of Sweden doufá, že pokus v přechodové komoře otevře nové možnosti výzkumu ve sníženém tlaku ve vesmíru: „Je pravděpodobné, že v budoucnu budou léky připravovány i na základě měření vydechovaného oxidu dusnatého, aby tak byly vytvořeny co nejefektivnější molekuly bojující se zánětem plic nebo dýchacích cest. Náš výzkum je přitom prvním krokem na cestě k tomuto cíli.“