Témata misí třídy M4

Tři kandidáti na budoucí vědeckou misi ESA střední třídy

04/06/2015 250 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Exoplanety, fyzika plazmy a vesmír v rentgenovém spektru: to jsou oblasti, které ESA vybrala pro čtvrtou misi střední velikosti a které je zvažováno pro program Cosmic Vision. S jejím startem se počítá v roce 2025.

Na základě doporučení výběrové komise se ředitel pro vědu a robotický průzkum Alvaro Giménez rozhodl, že jako kandidátské koncepty pro misi M4 budou podrobněji studovány návrhy ARIEL (Atmospheric Remote-Sensing Infrared Exoplanet Large-survey), THOR (Turbulence Heating ObserveR) a XIPE (X-ray Imaging Polarimetry Explorer).

„Výběr těchto tří úžasných konceptů misí pro další studium je důležitým krokem v pokračování dlouhodobé přítomnosti ESA ve vesmíru,“ uvedl profesor Giménez.

„Každý z těchto tří návrhů nabízí šance na nalezení odpovědi na některé dosud nezodpovězené vědecké otázky týkající se našeho místa ve vesmíru.“

Mise ARIEL by analyzovala atmosféru zhruba 500 planet obíhajících u blízkých hvězd: stanovila by jejich chemické složení a fyzikální charakteristiky. Výstupy by vědcům pomohly lépe pochopit proces formování planet, čímž by naši Sluneční soustavu zasadily do širšího kontextu.

Mise THOS by se zaměřila na základní problém ve fyzice kosmické plazmy týkající se ohřevu plazmy a následného rozptýlení energie. Observatoř by obíhala kolem Země, přičemž by se zaměřila na studium interakce mezi slunečním větrem a zemským magnetickým polem.

Výzkum by vrhl světlo na základní fyzikální mechanismy chování plazmy v turbulentních podmínkách, což by nám mělo napomoci pochopit klíčové vazby mezi planetami a jejich mateřskými hvězdami.

Mise XIPE by studovala rentgenové mise z vysokoenergetických zdrojů, jako jsou třeba supernovy, výtrysky z galaxií, černé díry a neutronové hvězdy. Díky tomu bychom se dozvěděli více o chování hmoty za extrémních podmínek.

Šlo by přitom o první observatoř dostatečně citlivou k tomu, aby provedla měření ve vysokém rozlišení polarizace těchto zdrojů. Tím bychom otevřeli zcela nové okno do světa vysokých energií.

Tři koncepty byly vybrány z celkem 27 návrhů předložených v reakci na výzvu, kterou ESA učinila v loňském roce vědecké komunitě.

Po podrobné analýze zaměřené na detailní technickou a vědeckou definici jednotlivých konceptů bude jedna z misí vybrána k realizaci coby čtvrtý projekt střední třídy (M4) z Kosmické vize ESA 2015-25. Odstartovat má v roce 2025.

Jako střední vědecké mise dosud ESA vybrala projekty Solar Orbiter (plánovaný start 2018), Euclid (2020) a PLATO (2024).