Play
$video.data_map.short_description.content

Trojice družic ESA Swarm se vydala zkoumat magnetický štít naší planety

22/11/2013 4554 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ruská raketa Rockot úspěšně dopravila trio družic ESA Swarm na plánovanou dráhu, která je blízká dráze polární. Satelity budou následující čtyři roky sledovat magnetické pole, a to z hlubin jádra naší planety a až do nejvyšších vrstev zemské atmosféry.

Družice Swarm nám nabídnou dosud nevídaný pohled do komplexního fungování zemského magnetického štítu, který chrání naši biosféru před nabitými částicemi a kosmickou radiací. Jejich přesná měření nám mj. mohou pomoci odhalit příčiny současného oslabování magnetického pole Země a toho, jak se podílí na globálních změnách.

Raketa Rockot odstartovala z kosmodromu Pleseck v severním Rusku 22. listopadu ve 12:02 h GMT (13:02 h středoevropského času).

Play
$video.data_map.short_description.content
Simultánní uvolnění družic Swarm

O 91 minut později uvolnil horní stupeň Briz-KM trojici družic na kruhovou dráhu blízkou polární ve výšce 490 km.

O tři minuty později byl s družicemi prostřednictvím pozemních stanic v Kiruně (Švédsko) a Svalbardu (Norsko) navázaný rádiový kontakt.

Všechny tři družice jsou řízené týmem ESA ze střediska ESOC (European Space Operation Centre) v německém Darmstadtu. Kritickým úkonem v hodinách bezprostředně po po startu bylo vyklopení čtyřmetrových přístrojových tyčí. Během následující tříměsíční testovací doby bude ověřena správná funkce palubních přístrojů a družice se přesunou na své operační dráhy.

Zemské magnetické pole

Nižší pár družic poletí ve formaci vedle sebe ve vzdálenosti asi 150 km ve výšce 460 km, zatímco třetí družice se vydá na vyšší dráhu ve výšce 530 km.

„Úkolem mise Swarm je vyplnit mezeru v našich znalostech o Zemi a v monitorování globálních fenoménů,“ poznamenává ředitel ESA pro dálkový průzkum Země Volker Liebig.

„Pomůže nám lépe porozumět magnetickému poli, které nás chrání před částicemi a radiací přicházející ze Slunce.“