Pohyb rychlých hvězd v naší galaxii

Umělý mozek pomáhá misi Gaia odhalit rychle se pohybující hvězdy

26/06/2017 270 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

S pomocí software, který napodobuje lidský mozek, nalezla družice ESA Gaia šest hvězd pohybujících se vysokou rychlostí z centra naší galaxie k jejímu okraji. To nám může pomoci získat klíčové informace o některých dosud tajemstvím obestřených oblastech Mléčné dráhy.

Náš galaktický domov, Mléčná dráha, je domovem více než stovky miliard hvězd, které jsou všechny držené společně gravitací. Většina se nachází ve zploštělé struktuře – galaktickém disku – s vybouleninou ve středu. Zatímco zbývající hvězdy jsou rozprostřeny v širším sférickém oblaku zasahujícím do vzdálenosti nějakých 650 tisíc světelných let od centra.

Hvězdy přitom v galaxii nejsou bezchybné, ale pohybují se kolem jejího středu s různou rychlostí závisející na jejich pozici. Například Slunce se pohybuje rychlostí zhruba 220 km/s, zatímco průměrná rychlost hvězd v galaxii je 150 km/s.

Občas některé z hvězd překročí tyto už nyní pozoruhodné rychlosti.

Některé jsou urychleny blízkým průletem u jiné hvězdy nebo explozí supernovy, čímž vzniknou unikající hvězdy pohybující se rychlostí několik set kilometrů nad průměrem.

Před dekádou byla objevena nová kategorie rychlých hvězd. Pohybují se skrze galaxii rychlostí několika set kilometrů za sekundu a jsou důsledkem minulých setkání se supermasivní černou dírou, která se nachází ve středu Mléčné dráhy. Díky hmotnosti odpovídající čtyřem miliónům Sluncí řídí orbity hvězd ve své blízkosti.“

„Tyto superrychlé hvězdy jsou mimořádně důležité pro studium celkové struktury naší Mléčné dráhy,“ vysvětluje Elena Maria Rossi z nizozemské Leiden University, která prezentovala objev šesti nových hvězd v rámci Evropského týdne astronomie a kosmických věd v Praze.

Sledování rychle se pohybujících hvězd sondou Gaia

„Tyto hvězdy urazily v galaxii opravdu velké vzdálenosti, ale zároveň lze jejich trasu vysledovat až k jejímu jádru. To je přitom oblast tak hustá a zastíněná mezihvězdným plynem a prachem, že je obtížné ji za normálních podmínek pozorovat. Takže v sobě nesou kritické informace o gravitačním poli Mléčné dráhy od jejího středu až po periferii.“

Naneštěstí jsou právě rychle se pohybující hvězdy v prostoru Mléčné dráhy extrémně obtížné na nalezení. A to i proto, že nejnovější pozorování nám přinesla poznatky o rychlostech jen několika set tisíc hvězd.

Aby je nalezli, pátrají vědci po mladých masivních hvězdách, které by v sobě mohly nést informace o staré hvězdné populaci v okrajích galaxie. Protože nejsou na svých původních místech, velmi pravděpodobně dostaly impuls, který je do současné pozice posunul. Další měření jejich rychlosti a odhady jejich minulé trajektorie mohou potvrdit, zdali skutečně jde o superrychlé hvězdy mířící z centra Mléčné dráhy.