Pohled na spodní část modulu ESM-1

Upozornění pro média: Evropský servisní modul se potká s lodí Orion

26/10/2018 321 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Zástupci médií se mohou v Kennedyho kosmickém středisku (Florida) zúčastnit 16. listopadu příjezdu prvního evropského servisního modulu ESM (European Service Module). Jde o modul, který bude pro novou průzkumnou kosmickou loď NASA zajišťovat elektrickou energii, pohonné systémy, řízení teploty, vzduch a vodu pro posádku.

Poprvé v historii použije NASA evropský systém jako kritický prvek americké kosmické lodi. Tím dojde k prodloužení mezinárodní spolupráce z paluby ISS do mnohem větších vzdáleností ve vesmíru.

Servisní modul „Made in Europe“ byl integrovaný v německých Brémách. Odtud poputuje 5. listopadu do USA, aby zde byl připravený na start. Modul vyrobil hlavní kontraktor Airbus, přičemž jednotlivé součástky dodaly firmy napříč celou Evropou.

„První servisní modul ESM má těsně před odjezdem z Evropy. Přitom cesty z Brém na Floridu je jen začátkem: první etapou úžasné cesty, která přivede kosmickou loď k Měsíci a zase zpět,“ nešetří nadšením programový manažer servisního modulu ESM lodi Orion Philippe Deloo.

Dokončení servisního modulu v Evropě představuje významný mezník na cestě k průzkumným misím s kosmonauty k Měsíci, Marsu a jiným cílům ve Sluneční soustavě.

V Kennedyho kosmickém středisku bude servisní modul ESM spojený s modulem pro posádku Orion a jejím adaptérem: celek se pak začne chystat na misi EM-1 (Exploration Mission-1). Půjde o testovací let bez posádky, který se vydá tak daleko, jako žádná jiná loď určená pro lety s kosmonauty v historii.

Servisní modul lodi Orion: od součástek až po expedici

Program

Akce začne 16. listopadu v 9:00 EST (15:00 h středoevropského času). Administrátor NASA Jim Bridenstine a generální ředitel ESA Johann-Dietrich Wörner budou s médii diskutovat o mezinárodní spolupráci nezbytné pro cestu člověka k Měsíci a Marsu.

Po debatě budou mít zástupci médií příležitost navštívit zařízení Kennedyho kosmického střediska a získat tak povědomí o činnostech souvisejících s přípravou prvního startu lodi Orion na palubě nové rakety NASA SLS (Space Launch System).

Akreditace médií