Profily větrných proudů

Uvádění družice Aeolus do života

11/02/2019 379 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Od okamžiku, kdy byla družice ESA Aeolus vynesena loni v srpnu na oběžnou dráhu, studují technici a vědci velmi pečlivě veškeré informace, které tato průkopnická mise získává o světových větrných proudech. Nyní nastal čas, aby přešla do další fáze.

Ačkoliv naše denní předpovědi počasí už jsou solidně spolehlivé, stále je prostor ke zlepšování – a co meteorologům opravdu akutně chybí, jsou přímá měření větru.

Jenže to vůbec není jednoduchý úkol a pro jeho splnění je zapotřebí získat měření větrných proudů přímo z vesmíru.

Družice ESA Aeolus byla vyrobena právě, aby se tomuto úkolu mohla na plný úvazek věnovat. Nese první přístroj svého druhu, který využívá zcela nový přístup k měření větrných proudů.

Skládá se z výkonného laseru, velkého teleskopu a velmi citlivého přijímače. Přelomový přístroj mise Aeolus vysílá krátké a silné pulsy ultrafialového světla s pomocí laseru, které vykreslují vertikální profily světových větrných proudů v nejnižších 30 km atmosféry.

Protože jde o novátorskou a komplikovanou technologii, vědci a inženýři zaměřují svoji práci hlavně na to, jak vyhodnotit fungování družice na oběžné dráze a na kontrolu kvality získávaných dat.

Let pod družicí Aeolus

Například srovnávají naměřená data s modelovými vytvořenými v Evropském středisku pro střednědobou předpověď počasí. Už dnes přitom dokázali zajistit vylepšení modelů předpovědí, a to právě díky doplňkovým datům mise Aeolus.

Což bude mít v konečném důsledku pozitivní dopad na celkovou přesnost předpovědi.

Projektový manažer mise Aeolus v ESA Anders Elfving k tomu uvádí: „Tato mise bezesporu představuje výzvu, ale já jsem šťastný, že formálně máme za sebou komisní fázi. Ta trvala první čtyři měsíce družice na oběžné dráze, během nichž jsme prováděli všechny kontroly a dolaďování.“

„Stále je před námi ještě nějaká práce, kterou musíme vykonat s ohledem na zvláštnosti technicky zcela nového přístroje, abychom si byli jisti, že mise Aeolus bude dodávat data dle předpokladů. Nesmíme zapomínat, že jde o zcela kompletně nový typ mise, takže se vlastně bez přestání učíme.“

„Kromě toho provádíme na celém světě terénní měření, abychom co nejvíce zpřesnili proces kalibrace a validace.“

„Měření větrných proudů jsou prováděna ze země, z balónů a z letadel. Všechny naměřené hodnoty pak srovnáváme s měřeními provedenými z vesmíru.“

Porovnání měření větrných proudů

„Aktuálně předpokládáme, že výsledky budou oznámeny v průběhu března.“

Jedno rozsáhlé terénní měření právě probíhá v Německu pod záštitou místního letecko-kosmického střediska DLR. V jeho rámci probíhá let letounu přímo pod orbitální cestou družice Aeolus, aby bylo dosaženo co nejvíce simultánních měření s letecké a kosmické verze přístroje.“