Úžasná vycházka kosmonauta Lucy Parmitana

08/07/2013 2242 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Luca Parmitano, který žije a pracuje na Mezinárodní kosmické stanici, se v úterý odpoledne vydá na procházku. Stane se tak prvním Evropanem od roku 2009, který uskuteční výstup ve skafandru do otevřeného prostoru – a vůbec prvním Italem, který něco podobného podnikne.

Kosmická vycházka začne ve 12:15 h GMT (14:15 h středoevropského času), kdy má Parmitanův parťák Chris Cassidy otevřít průlez přechodového modulu Quest a vydat se do prázdnoty. Luca Parmitano jej bude následovat o několik minut později.

„Je to jeden z hlavních úkolů [mise] a je to pro mě skutečně velká čest, že jej budu moci vykonat,” uvedl minulý týden Luca Parmitano při rozhovoru s řízením letu ESA během přípravy na toto dobrodružství. „Siamo pronti ragazzi!“ – „Chlapci, jsme připraveni!“

Úkoly kosmické vycházky

Kontrola skafandrů

Před začátkem výstupu stráví Luca Parmitano a Chris Cassidy několik hodin přípravou svých skafandrů a záchranných prostředků, které jim zajistí bezpečný návrat na stanici v případě výskytu problémů. Jakmile bude vše připraveno, dvojice začne svoji šestihodinovou vycházku.

Mezi úkoly kosmonautů bude patřit položení kabeláže pro budoucí ruský laboratorní modul Nauka, instalace a náhrada komunikačních a tepelně regulačních systémů plus odebrání kamery a experimentů pro návrat na Zemi.

Část práce bude vyžadovat, aby Luca Parmitano stál na pracovní plošině robotického manipulátoru stanice, který bude zevnitř modulu Cupola ovládat kosmonautka NASA Karen Nybergová.

Jejich dlouhý den skončí kolem 18:00 h GMT (20:00 h středoevropského času) návratem do přechodové komory Quest. Po výstupu je čeká oddychový den na regeneraci sil, které budou potřebovat pro svoji druhou kosmickou vycházku v polovině července.

Jedinečný okamžik

Christer Fuglesang během kosmické vycházky

Chris Cassidy je veteránem ze tří kosmických vycházek na ISS, během nichž strávil osmnáct hodin prací na vybavení japonského laboratorního modulu Kibo.

Pro nováčka Lucu Parmitana bude výstup bezesporu jedním z největších zážitků. „Opravdu se na kosmickou vycházku těším,“ dodává Luca s širokým úsměvem.

Před letem byl podrobně instruován odborníky z ESA a NASA a především kosmonautem ESA Christerem Fuglesangem, který drží s pěti kosmickými vycházkami evropský rekord.

Christer Fuglesang vzpomíná: „Po veškerém výcviku a simulacích byl stejně první pohled ven z průlezu neuvěřitelný. Musel jsem se na chvíli zastavit a podívat se na překrásnou Zemi a černý vesmír.“

Luca Parmitano slíbil podělit se co nejdříve se svými zážitky z výstupu na Twitteru: stačí sledovat jeho účet @astro_luca