Věda pro misi 2016 na Mars během vstupu do atmosféry, sestupu a po přistání

Sonda ExoMars Trace Gas Orbiter
10 červen 2011

ESA a NASA oznámily výběr vědeckých zařízení pro společnou misi chystanou na rok 2016: demonstrátor přistání na Marsu. Během přistání bude studována atmosféra planety a poprvé také získána data o elektrických polích na povrchu Marsu.

Modul EDM (Entry, escent, and landing Demonstrator) je součástí společné mise ESA/NASA ExoMars Trace Gas Orbiter, která bude vypuštěna v roce 2016 a má dorazit na oběžnou dráhu Marsu o devět měsíců později.

Ačkoliv hlavním cílem je demonstrace využití evropských technologií pro vstup do atmosféry, sestup a přistání pro budoucí výpravy na Mars, nabídne i omezenou (leč užitečnou) vědeckou kapacitu.

„Modul EDM bude přistávat během období prachových bouří,“ vysvětluje projektový vědec mise ExoMars Jorge Vago. „To nám poskytne unikátní možnost studovat během přistávacího manévru atmosféru plnou prachu – a také přímo na povrchu uskutečnit spoustu vědeckých pozorování spojených s prostředím bohatým na prach.“

Pro sestupnou fázi mise byly vybrány dva vědecké návrhy pojmenované EDL Science (Entry, Descent and Landing) a IDEAS (Investigations During Entry and Atmospheric Science), přičemž se sloučily do jednoho vědeckého programu.

Spojený tým z obou samostatných návrhů použije technická data ze vstupu, sestupu a přistání k tomu, aby rekonstruoval přesnou trajektorii letu a podle ní zpětně určil atmosférické podmínky.

Jakmile bude modul na povrchu, dojde k aktivaci zařízení DREAMS (Dust characterisation, Risk assessment, and Environment Analyser on the Martian Surface), které bude po dobu dvou až čtyř dnů sloužit ke studiu místního prostředí.

Sonda ExoMars Trace Gas Orbiter

Aby toho bylo dosaženo, mají vědci a konstruktéři z devíti zemí světa vyvinout sadu senzorů pro měření rychlosti a směru větru (MetWind), vlhkosti (MetHumi), tlaku (MetBaro) a povrchové teploty (MarsTem) stejně jako určení průzračnosti atmosféry.

Soubor přístrojů DREAMS také provede historicky první měření elektrických polí na povrchu planety s pomocí detektoru MicroARES. Předpokládá se, že v prašné atmosféře by mohlo mezi zrnky prachu docházet ke generování elektrických polí – a právě přistání v době prašných bouří zvyšuje pravděpodobnost studování tohoto jevu včetně jeho důsledků.

Kromě výše zmíněného vybavení ponese EDM ještě barevnou kameru, která má dodat jak cenná vědecká data, tak zajímavé snímky místa přistání. Příslušná kamera zatím nebyla vybrána, nicméně se to očekává do konce letošního roku.

„Výběr tohoto vědeckého vybavení doplňuje technologické cíle mise EDM,“ uzavírá Dr. Vago. „Jedná se o důležitý krok, který všem zúčastněným umožňuje zahájit práce na letovém hardware.“