Elektrické pole u Venuše

Venuše má potenciál, který se ale netýká vody

20/06/2016 431 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Sonda ESA Venus Express zřejmě pomohla vysvětlit dosud nejasnou absenci vody na Venuši. Planeta má překvapivě silné elektrické pole – první, které se kdy podařilo změřit u jiné planety – které je dostatečné k odstranění kyslíku z horních vrstev atmosféry. Ten je přitom jedním ze základních stavebních kamenů vody.

Venuše je často označována jako dvojče planety Země, protože tato druhá planeta od Slunce je jen o něco menší než naše vlastní. Ale její atmosféra je zcela odlišná, neboť se skládá hlavně z oxidu uhličitého, trochy dusíku a stopových plynů jako je oxid siřičitý a další. Je také mnohem hustší, než pozemská: její tlak dosahuje devadesátinásobku (!) tlaku atmosféry na Zemi na úrovni mořské hladiny. A je neuvěřitelně suchá, když má stonásobně menší relativní podíl vody, než plynný obal Země.

Krom toho se Venuše může pochlubit probíhajícím skleníkovým efektem a povrchovou teplotou vysokou tak, že by tavila i olovo. A také, na rozdíl od naší domácí planety, nemá vlastní významné magnetické pole.

Vědci se ovšem domnívají, že před nějakými čtyřmi miliardami let měla Venuše na své povrchu významná kvanta vody. Ale jak rostla její teplota, většina vody se odpařila do atmosféry. Zde ovšem molekuly „roztrhalo“ sluneční záření na samostatné atomy – a ty pak Venuše „poztrácela“ do vesmíru.

Sluneční vítr – silný proud nabitých subatomárních částic vyvrhovaných Slunce – je jedním z „pachatelů“ tohoto stavu, neboť odtrhává ionty vodíku (protony) a kyslíku z planetární atmosféry, a tak ji zbavují základních stavebních materiálů, z nichž může vznikat voda.

A nyní vědci zpracovávající data ze sondy Venus Express identifikovali další rozdíl mezi oběma planetami: Venuše má významné elektrické pole s potenciálem zhruba 10 V.

To je nejméně pětkrát tolik, než se očekávalo. Předchozí pátrání po elektrickém poli u Země a Marsu nedokázala přinést vypovídající výsledky, ale naznačila, že – pokud takové pole vůbec existuje – je slabší než 2 V.

„Domníváme se, že všechny planety s atmosférou mají slabé elektrické pole, ale toto je poprvé, co jsme ho byli skutečně schopni detekovat,“ vysvětluje Glyn Collinson z Goddardova střediska kosmických letů NASA, který je jedním z autorů studie týkající se elektrického pole u Venuše.

V jakékoliv planetární atmosféře jsou protony a další ionty pod vlivem její gravitace. Elektrony jsou lehčí, a tak na ně působí menší síla – jsou tak schopny opustit okovy gravitace snáze.

S tím, jak negativní elektrony putují vzhůru do atmosféry a pak i dále do vesmíru, tak jsou stále propojené s pozitivními protony a ionty skrze elektromagnetické síly. Důsledkem pak je vznik celkového vertikálního elektrického pole nad planetární atmosférou.