Ultrafialové testovací zařízení ve středisku ESTEC

Viděti zeleně

03/04/2013 795 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Technička Laurence Levanová je zalitá intenzivním zeleným světlem ze silných ultrafialových lamp, které simulují přímé sluneční světlo v testovací komoře. Světlo je ve skutečnosti modré, ale jde přes žluté filtry, aby došlo k zablokování nebezpečných ultrafialových paprsků.

Aneb toto je zkušební komora CROSS1 VUV-UV pro simulování vakua o velmi vysoké kvalitě v akci. Komora se nachází v laboratořích materiálů a elektrických komponent v technickém středisku ESA ESTEC v Noordwijku (Nizozemí).

Zařízení má za úkol napodobovat kosmické prostředí tvorbou velmi kvalitního vakua stejně jako možnost vystavit zkoušený objekt teplotám od mínus 150 stupňů Celsia do plus čtyř set stupňů Celsia (v případě potřeby i vyšším) nebo vystavit simulovanému ultrafialovému slunečnímu záření. To může být až třináctkrát silnější, než záření čekající na družice na oběžné dráze kolem Země.

Obvykle je podobné intenzivní záření využíváno při testování životnosti komponent: umožňuje nám získat představu o tom, jak rychle bude materiál degradovat, stejně jako jak se budou měnit jeho vlastnosti v průběhu celé mise. Navíc jsou i kosmické mise, které se ve vesmíru setkají s takto tvrdými podmínkami.

Testovací zařízení tak bylo použito k testování a kvalifikaci různých materiálů pro misi ESA BepiColombo, která se v roce 2015 vydá k Merkuru. Stejně tak jsou zde častým návštěvníkem komponenty z mise Solar Orbiter, která v roce 2017 vydá do bezprostřední blízkosti Slunce.

Mezi testovanými materiály jsou sluneční baterie či keramické izolační materiály pokrývající parabolické antény, které budou zajišťovat komunikaci se Zemí. Stejně tak jsou na odolnost testované špičkové materiály jako například několikavrstvé tepelné izolace nebo tkaniny Nextel z keramických vláken.