Dedikovaný nosič pro malé družice Miura 5

Vítězné nápady pro nové kosmické dopravní služby

18/12/2018 219 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Přemisťování družic na vyšší oběžné dráhy, sbírání kosmické tříště nebo dedikované starty pro malé družice. To jsou vítězné nápady z výzvy ESA, které vybízela k předložení nápadů na nové komerční vesmírné dopravní služby.

Kampaň měla za cíl podpořit otevřenou inovaci a nabídnout možnost realizace novým myšlenkám v rámci soukromě financovaného kosmického sektoru.

Zároveň nabídla ESA cenný vhled do komerčních kosmických dopravních nabídek v Evropě, což bude mít vliv na rozhodování o budoucích kosmických dopravních programech v rámci jednání Rady ESA na ministerské úrovni na setkání Space19+.

Všechny návrhy dostanou odpověď od expertního panelu ESA. Z každé kategorie přitom byla vybrána jedna nejlepší myšlenka: „Služby na oběžné dráze“, „Návrat z oběžné dráhy“ a „Přístup malých družic do vesmíru“.

Zařízení SpaceTug pro změnu oběžných drah

Vítězným konceptem v kategorii „Služby na oběžné dráze“ je námět SpaceTug, který by mohl nabídnout zvyšování oběžných drah družicím zákazníků. A to s pomocí elektrického motoru.

Dá se předpokládat, že projekty jako SpaceTug budou průkopníky nového průmyslu zaměřeného na poskytování orbitálních služeb stávajícím či budoucím satelitům. Větší mobilita a flexibilita ve využití kosmických zdrojů a prodlužování životnosti družic mohou přinést mnoho benefitů celému evropskému kosmickému průmyslu.

Nápad rozvinulo šest francouzských doktorandů z technické univerzity ISAE Supaero v Toulouse. Jejich obchodní a finanční plán bude nyní dále rozvinut, stejně jako bude řešena organizační stránka projektu a možné zapojení partnerů.

Družice pro odstraňování vysloužilých satelitů

V kategorii „Návrat z oběžné dráhy“ nejvíce zaujala družice schopná zamířit k více cílům a na konci jejich životnosti je odstranit z vesmíru. Předložila je britská firma Astroscale, která spolupracuje s organizací Elecnor Deimos.

Podstatou nápadu je připojit ke družicím před startem standardní připojovací mechanismus. Ten pak na konci jejich životnosti umožní efektivnější zachycení pomocí „stíhacího“ satelitu.

Tento „stíhač“ se spojí se dvěma nebo i více družicemi – typicky z nějaké konstelace – a následně zajistí jejich řízený zánik.

Astroscale se nyní připravuje pro demonstrační misi ELSA-d v roce 2020. Ta je v několika klíčových technických oblastech podporována ESA.

„Je úžasné vidět tolik evropských aktivit na poli nových kosmických komerčních dopravních služeb,“ komentuje vedoucí koordinační kanceláře kosmických dopravních služeb Thilo Kranz, který zároveň působil jako předseda hodnotící komise. „ESA využije odezvu z této výzvy k dalšímu směrování svých kosmických programů, aby lépe odpovídaly potřebám evropského inovativního komerčního sektoru kosmické dopravy.“

Španělský kosmický mikronosič firmy PLD Space nazvaný Miura 5 (dříve Arion 2) je vítězem v kategorii „Přístup malých družic do vesmíru“. Je zaměřený na poskytování dedikovaných startů malým družicím, což je dynamicky se rozvíjející slibný trh. Miura 5 je zhodnocen jako jeden z nejpokročilejších evropských projektů mikronosičů. Už v roce 2019 plánuje PLD Space nabízet suborbitální letové příležitosti na své raketě Miura 1 (dříve Arion 1).

Aby ocenila mimořádný potenciál, který se v těchto třech vítězných námětech skrývá, pozvala ESA zástupce týmů ke zhlédnutí startu skutečné rakety z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně v roce 2019.