Sestava sond MMO a MPO

Výzkumné sondy mise BepiColombo byly před startem spojeny

31/08/2018 235 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Dvojice vědeckých sond tvořících společnou misi ESA a JAXA BepiColombo je nyní spojena do startovní konfigurace. Evropská sonda plus dopravní modul pak dostaly souhlas s tankováním pohonnými látkami.

Na konci srpna prošla mise kvalifikační akceptační revizí. Ta potvrdila, že vše jde podle plánu a směřuje ke startu chystanému na 19. října. Mise sestávající se ze tří částí má odstartovat na palubě rakety Ariane 5 dne 19. října ve 3:45 h středoevropského času (1:45 h GMT, přičemž v Kourou bude 22:45 h místního času, ale ještě 18. října). Startovací okno je „otevřené“ až do 29. listopadu.

Po úspěšné revizi připravenosti k tankování dne 30. srpna mohou být chemické pohonné látky jako je třeba hydrazin natankovány do evropského dopravního modulu MTM (Mercury Transfer Module) a průzkumné sondy MPO (Mercury Planetary Orbiter).

„Tyto důležité revize projektu představovaly další významné mezníky v naší předstartovní kampani a dostaly nás až do závěrečných fází přípravy k letu. A z dlouhodobého hlediska i přiblížily k Merkuru,“ komentuje projektový manažer mise BepiColombo v ESA Ulrich Reininghaus.

„Tankování pohonnými látkami je chystáno na 5. až 12. září. Z technického pohledu bude v těchto dnech dosaženo bodu, z něhož již není návratu. Po mechanickém spojení, finální kontrole elektroniky a dopravě do budovy závěrečné přípravy bude další významnou událostí až start.“

Spojování sestavy BepiColombo

Dopravní modul bude používat jak iontové, tak chemické motory. Ve spojení s gravitačními manévry u Země, Venuše a Merkuru bude mít za úkol dopravit obě vědecké sondy do bezprostřední blízkostí právě Merkuru. Na jeho oběžnou dráhu pak vstoupí.

Zde pak MPO využije soustavu svých raketových motorů k dopravě sondy JAXA MMO na eliptickou oběžnou dráhu. Následně se oddělí a sestoupí na vlastní pracovní dráhu blíže k planetě.

V srpnu přitom byly obě vědecké sondy poprvé po více než roce spojeny do letové konfigurace. Naposledy se tak stalo v technickém středisku ESA v Nizozemí během zkoušek před odesláním na evropský kosmodrom v Kourou (stát Francouzská Guayana).

Jakmile bude dokončeno tankování, dojde k připojení dopravního modulu MTM k oběma sondám. Testovací spojení „nanečisto“ přitom proběhlo s nenatankovanými moduly v polovině srpna. Následně bude celá sestava doplněna o sluneční štít, který bude chránit MMO před slunečním zářením během sedmileté pouti.

„Dlouhá cesta k Merkuru ještě nezačala, ale mám pocit jako by si obě vědecké sondy už mezi sebou vytvořily silný vztah. Dost možná je to díky dlouhé historii mise,“ uvádí projektový vědec mise BepiColombo v JAXA Go Murakami. „Věřím, že společnými měřeními dosáhnou úžasných výsledků.“

Oběžné dráhy sond mise BepiColombo

Hlavními vědeckými cíli MMO je provést detailní studium magnetického prostředí Merkuru, zkoumání interakce slunečního větru s planetou a zjistit rozložení jednotlivých prvků v exosféře - tedy v extrémně řídké „atmosféře“ planety.

Sonda MPO se naproti tomu více zaměří na povrchové procesy a složení. Společně s MMO se pokusí poskládat úplný obraz interakce planetárního prostředí a povrchu se slunečním větrem. Společně budou mj. pozorovat, jak se interakce s povrchem projevuje na exosféře nebo jaké se prostředí mění v závislosti na čase a místě. Něčeho podobného je možné dosáhnout pouze s dvojicí sond na vzájemně se doplňujících oběžných drahách.

„Je to velmi silný zážitek vidět konečně spojenou dvojici vědeckých sond mise BepiColombo. A zároveň si uvědomovat, že takto společně zůstanou příštích sedm let,“ komentuje projektový vědec mise BepiColombo v ESA Johannes Benkhoff. „Jde i další jasný signál, že naše mise začne již brzy. Už teď se těším na všechna vědecká pozorování, která plánujeme provést s přístroji z obou sond.“

Letový řád mise BepiColombo