Start lodi Dragon SpaceX CRS-15

Zásobovací loď Dragon dodala experiment ICE Cubes na ISS

29/06/2018 195 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Nově instalované zařízení International Commercial Experiment (ICE Cubes) na ISS poskytuje komerční přístup k mikrogravitaci. Po úspěšném startu zásobovací lodi SpaceX Dragon pak již brzy získá pracovní náplň.

Patnáctá zásobovací mise vzlétla z mysu Canaveral (Florida) v pátek 29. června v 5:42 h místního času (11:42 h času středoevropského). Kromě standardního nákladu pro ISS byly na palubě lodi Dragon také první experimentální „kostky“ o rozměrech 10 krát 10 krát 10 cm.

Ve spolupráci s firmou SAS (Space Applications Services) rozšiřuje ESA díky projektu ICE Cubes možnosti přístup k výzkumu v mikrogravitaci, což povede ke zlepšení našich životů, efektivnější práci a dalšímu zkoumání.

Výzkumné a vzdělávací instituce mohou uskutečnit své pokusy v zařízení umístěném na palubě laboratoře Columbus na ISS. Za sníženou cenu a s krátkými rezervačními časy mohou výzkumné týmy počítat s 24hodinovým přístupem k datům skrze vzdálené přihlašování, stejně jako s dedikovaným řídicím střediskem.

Připoj a používej

Experimentální jednotka ICE Cubes

První organizace, která v zařízení ICE Cubes provede své experimenty je Mezinárodní kosmická univerzita (International Space University, ISU). Ta oceňuje jako velkou výhodu systému skutečnost, že zásah lidské ruky je zapotřebí pouze pro připojení experimentu. Následná obsluha a sběr dat je zcela automatický.

Jedna kostka nese experiment, který bude provádět výzkum metan produkujících mikroorganismů a jejich schopnost přežít v podmínkách kosmického prostředí. Z dlouhodobého hlediska pak získané informace mohou vést k biotěžbě na asteroidech, kde by mohly vyrábět metan jakožto palivo pro budoucího kosmické výpravy.

Druhý experiment ISU představuje interaktivní umělecká instalace, která přináší vesmír na Zemi – a naopak. Jejím cílem je zdůraznit univerzálnost zařízení ICE Cubes. Kostka obsahuje kaleidoskop spojený s pozemní instalací, který je aktivovaný na podnět účastníků. Snímky jsou pak díky unikátní 24hodinové dostupnosti systému ICE Cubes vysílané na Zemi.

„Jsme nadšení z toho, že první experimenty realizované v rámci ICE Cubes budou pro Mezinárodní kosmickou univerzitu. Velkou výhodou komerčního přístupu na kosmickou stanici je právě to, že univerzity a další vzdělávací instituce získají snazší, rychlejší a dostupnější přístup k výzkumu ve stavu beztíže,“ komentuje ředitel pilotovaných letů a robotického průzkumu v ESA David Parker. „Už se nemůžeme dočkat, až uvidíme nové slibné nápady od dalších mladých lidí.“

ICE Cubes v laboratoři Columbus

Výzkumníci mají přístup k datům ze svých výzkumů kdykoliv skrze vyhrazené řídicí středisko v rámci firmy SAS v belgickém Sint-Stevens-Woluwe. Klienti se mohou spojit se svými experimenty přímo z vlastní lokality pomocí internetového připojení: mohou nejen číst data, ale také přímo udělovat příkazy.

Zásobovací loď Dragon dorazila k ISS 2. července, poté dojde k instalaci kostek. Experimenty ISU se pak vrátí na Zemi v další zásobovací lodi, která má přistát v prosinci letošního roku. Což představuje další výhodu služby ICE Cubes: experimenty a vzorky se mohou vrátit zpět k poletové analýze s pravidelnými nákladními zásobovacími misemi, které se konají přibližně jednou za tři měsíce.

Další informace o projektu ICE Cubes (v angličtině) jsou k dispozici zde