Blind date endte lykkeligt

12/07/2010 362 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA’s rumfartøj Rosetta har udført en enestående stribe optagelser af sit møde med asteroiden Lutetia, der nu viser os sit arrede ansigt for første gang.

Det er vel tilladt at have en rynke eller to, når man har ca. 4,5 milliarder år på bagen. Måske var det ikke en skønhed i klassisk forstand, som den europæiske rumfartsorganisation ESA’s fartøj Rosetta mødte 10. juli 2010, men alligevel er forskerne begejstrede for de smukke optagelser af asteroiden Lutetia, der hidtil blot har været kendt som en lille prik af lys i astronomernes teleskoper på Jorden.

Rosettas optagelser afslører, at Lutetia er et aflangt himmellegeme, som er ca. 130 kilometer langt. Overfladen er kraftigt præget af kraternedslag, hvilket får forskerne til at mene, at asteroiden er dannet helt tilbage ved Solsystemets skabelse for ca. 4,5 milliarder år siden.

Det overordnede mål med Rosettas mission er at møde kometen 67P Churyumov-Gerasimenko langt ude i Solsystemet og derefter følge den på dens færd ind mod Solen. Mødet vil finde sted i 2014. Fartøjet befinder sig i dvaletilstand på det meste af sin rejse, men det er muligt at vække det til live, når der byder sig en interessant videnskabelig mulighed – som mødet med Lutetia i høj grad var.

Asteroiden passerede Rosetta med en hastighed på 15 kilometer per sekund. Den tætteste afstand under passagen var 3.162 kilometer.

Ud over billederne fik instrumenterne ombord på Rosetta lejlighed til at indsamle en række data, der forhåbentlig vil gøre forskerne klogere på, hvad asteroiden består af. Disse data skal først analyseres nærmere, inden man kan begynde at fortolke dem.