Illustration af hvordan rumteleskopet vil tage sig ud.

Dansk arbejde i rumteleskop

10/06/2004 586 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA har indgået aftale med Dansk Rumforskningsinstitut og seks andre europæiske institutioner om at bygge et af de vigtigste instrumenter ombord på teleskopet, der skal løfte arven efter det nuværende Hubble

Sammen med seks andre medlemslande har Danmark indgået en aftale med den europæiske rumfartsorganisation ESA om at bygge en stor del af et af de fire instrumenter ombord på det kommende internationale observatorium i rummet.

Aftalen betyder, at Dansk Rumforskningsinstitut skal deltage i arbejdet med at skabe instrumentet, som bliver et af hovedinstrumenterne i James Webb Space Telescope, som fra 2011 skal afløse det nuværende observatorium i rummet, Hubble. James Webb Space Telescope bygges i et samarbejde mellem ESA, NASA og den canadiske rumfartsorganisation CSA.

I modsætning til Hubble bliver James Webb Space Telescope ikke designet til at studere synligt lys, men infrarødt lys. Det gør det muligt at studere lyset – som er infrarødt – fra dannelsen af de første galakser i universet.

Instrumentet, som den ny aftale dækker, hedder MIRI (Mid-Infrared Camera-Spectrograph). Det bliver en vigtig brik i studierne af meget fjerne og gamle stjerner. Desuden vil det blandt andet kunne bruges til at studere udsendelse af brint i regioner af rummet, som tidligere lå uden for astronomernes rækkevidde.

Ud over MIRI bidrager ESA til teleskopet med instrumentet NIRSPEC (Near-Infrared multi-object Spectrograph) samt med løfteraketten Ariane 5. Det samlede europæiske bidrag til det ambitiøse rumprojekt bliver ca. 300 millioner euro. Heraf udgør MIRI-instrumentet ca. 70 millioner euro.

Ud over Dansk Rumforskningsinstitut medvirker institutioner fra Frankrig, Tyskland, Spanien, Holland, Storbritannien og Sverige til at skabe MIRI.

Det er en nyskabelse, at ESA på denne måde indgår en formel aftale med en række af sine medlemslande. Ideen med aftalen er at skabe et grundlag for, at ESA kan koordinere den europæiske indsats. Dermed behøver de to øvrige rumfartsorganisationer, NASA og CSA, kun at henvende sig et sted, nemlig hos ESA.