Fartøjet vil styrte ned i dette område.

Følg rumsondes styrt mod Månen

22/08/2006 219 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Tycho Brahe Planetarium i København holder et offentligt arrangement søndag d. 3. september, hvor ESA’s fartøj Smart-1 afslutter næsten to års studier af Månen med at knuses mod overfladen

Søndag d. 3. september 2006 slutter rejsen brat for den europæiske rumfartsorganisation ESA’s mission SMART-1, når det lille videnskabelige fartøj rammer Månens overflade. Fartøjet, som har udforsket Månen og samtidig testet en række nye teknologier i rumfarten, har hele tiden været dømt til at ende sine dage på den måde. Da det gik i kredsløb om Månen i november 2004, havde det kun brændstof nok ombord til at justere sin bane, ikke til at bryde fri af Månens tyngdefelt igen.

Tycho Brahe Planetarium i København markerer dagen med et offentligt arrangement. Her kan man høre mere om missionen – blandt andet om fartøjets stjernekameraer, der er udviklet på Danmarks Tekniske Universitet. Desuden kan man høre om forskernes teorier for, hvordan Månen blev dannet. Den for tiden mest populære teori siger, at Månen blev skabt, da et legeme på størrelse med Mars for flere milliarder år siden stødte ind i Jorden. Ved sammenstødet blev en stor mængde materiale slynget ud i rummet, hvor det først dannede en ring om Jorden, men senere klumpede sig sammen og blev til Månen.

Arrangementet foregår fra kl. 11:30-13:00 søndag d. 3. september. Se nærmere information på planetariets hjemmeside (se linket ude til højre).