Illustration af det biologiske rum-laboratorium

Grønne fingre i rummet

07/05/2002 347 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Dansk virksomhed bygger biologiske laboratorier til brug for den internationale rumstation

En reference-model, som skal bruges til at planlægge biologiske forsøg i rummet, har netop forladt ROVSING A/S i Ballerup ved København. Køberen er den europæiske rumfartsorganisation ESA.

Modellens fulde navn er EMCS Experiment Reference Model, hvor EMCS står for European Modular Cultivation System - altså et modulopbygget system for dyrkning af planter.

Modellen skal nu bruges i planlægningen og udførelsen af en række forsøg, og i 2003 skal den flyves op til den internationale rumstation (ISS). Her skal forsøgene gentages.

EMCS modellen en forløber for en model af et biologisk laboratorium, Biolab SRM (Science Reference Module), som også er under udvikling hos ROVSING A/S. Også Biolab skal flyves op til den internationale rumstation.

Kernen i referencemodellerne er et klimakammer, hvor temperatur, lysforhold, vandtilførsel, luftens fugtighed og sammensætning samt en række andre forhold er nøje overvåget og reguleret. Desuden får Biolab SRM et robotsystem for automatisk udtagning af prøver.

For den danske virksomhed har den største udfordring i begge projekter været at udvikle den elektronik og tilhørende software, som skal regulere forholdene i klimakammeret samt indsamle data fra de biologiske forsøg.

Der er hovedsageligt to formål med at udføre dyrkningsforsøg i rummet. Det ene er grundvidenskabeligt, nemlig at få ny viden om planters vækstprocesser ved at lade dem gro under andre tyngdekraftforhold. Det andet er mere praktisk, nemlig at beherske dyrkning i rummet - som vil være nødvendigt for længerevarende missioner, eksempelvis ved en ekspedition til Mars.