Hubbles portræt af "Mystic Mountain".

Højt hurra for Hubble

28/04/2010 1309 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA og NASA fejrer 20-årsdagen for rum-teleskopet Hubble med at frigive en ny, spektakulær billedserie, som viser nye stjerners fødsel i stjernetågen Carina.

24. april 1990 blev NASA/ESA Hubble Space Telescope sat i kredsløb om Jorden fra en amerikansk rumfærge. Siden er der flydt en lind strøm af opsigtsvækkende billeder ned til os med universets fjerne egne som motiv. Den europæiske rumfartsorganisation ESA og amerikanske NASA markerer blandt andet fødselsdagen ved at offentliggøre en ny serie billeder, der er fuldt på højde med de allersmukkeste, som teleskopet har leveret tidligere.

Billederne viser et udsnit af et af de største observerbare områder for fødsel af nye stjerner, nemlig stjernetågen Carina. Astronomerne har døbt motivet ”Mystic Mountain” (det mystiske bjerg) på grund af billedernes dramatiske udtryk. Fra det, der ligner bjergets vægge, skyder tårne op. Tårnene består af kold brint overstrøet med støv.

Billedet viser et område, der er tre lysår i udstrækning, hvor en søjle af gas og støv bliver spist af det strålende lys fra særdeles klare stjerner i nærheden. Søjlen bliver samtidig skubbet i stykker indefra, fordi nyfødte stjerner i dens indre udsender kraftige strømme af gas – der minder om pile, som bliver skudt gennem luften.

Fødselsdagen fejres også med en række aktiviteter, som Hubble-fans over hele verden kan deltage i. Blandt andet kan man indsende bidrag til en konkurrence om at spore rumteleskopets resultater i hverdagen, lige som man kan sende e-mails, Facebook- og Twitter-beskedder med sine bedste Hubble-oplevelser.

Hele Mystic Mountain billedserien og en tilhørende animation kan ses i artiklen ”Starry-eyed Hubble celebrates 20 years of awe and discorery” (klik på linket ude til højre).