Illustration af COROT på arbejde.

Hverken stjerne eller planet

29/05/2008 356 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Den franske mission COROT, der har ESA som partner, har fundet en ny type himmellegeme, som muligvis er et "missing link" mellem stjerner og planeter. Desuden er der fundet fire ny planeter i andre solsystemer.

COROT-exo-3b er et varmt navn blandt astronomer. Bag betegnelsen gennem sig et himmellegeme, som på en gang har karakteristika for stjerner og for planeter.

Det gådefulde objekt, der måske kan være en slags "missing link" mellem stjerner og planeter, er fundet af den franske rumfartsorganisation CNES' mission COROT, der blev sendt op i december 2006. COROT skal studere ca. 12.000 stjerner og blandt andet lede efter planeter i kredsløb om dem.

ESA er partner i missionen sammen med Østrig, Belgien, Brasilien, Tyskland og Spanien.

COROT-exo-3b ser ud til at være en mellemting mellem en såkaldt brun dværg - et objekt mindre end en stjerne og uden atomfusioner i sin kerne, men alligevel med nogle stjernekarakteristika – og en planet.

Hvis det er en stjerne, vil den være en af de mindste, der nogensinde er opdaget. Efterfølgende observationer fra jorden har vurderet den til at være som 20 Jupiter-masser, hvilket samtidig betyder, at massefylden er dobbelt så stor som i metallet platin.

COROT har desuden opdaget i alt fire såkaldte exo-planeter, det vil sige planeter i andre solsystemer end vores. De to senest fundne planeter består af gas ligesom Jupiter. De har kredsløb tæt på deres moderstjerne. De lader til at have en udvidet atmosfære, fordi varmen fra de nærliggende stjerner giver dem energi til at udvide sig.

Endelig har COROT opfanget ekstremt svage signaler, som – hvis de kan bekræftes – kan indikere eksistensen af en exo-planet med en radius på kun 1,7 gange Jordens, hvilket er lidt i astronomisk sammenhæng. Det vil i så fald være et meget opløftende fund, da COROT netop er designet til at søge efter små exo-planeter, der minder om vor egen planet.