Cluster-kvartetten udforsker nu Jordens magnetiske "hale"

Kvartet i Jordens skygge

04/10/2001 428 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Fire satellitter udforsker lige nu Jordens "hale". Det aflange magnetfelt, som vender væk fra Solen.

Forskerne hos den europæiske rumfartsorganisation ESA var spændte, da fire samarbejdende satellitter i starten af september skulle passere gennem Jordens skygge. Manøvren gjorde det nødvendigt at slukke midlertidigt for satellitternes instrumenter, fordi forsyningen med strøm fra solpanelerne blev afbrudt.

Heldigvis gik manøvren godt. Alle instrumenterne på de fire satellitter, der tilsammen kaldes Cluster (klynge), fordi de gennemrejser rummet sammen, er nu tilbage i funktion.

Frem til slutningen af oktober skal de fire satellitter udforske den "hale" til Jorden, som udgøres af et meget aflangt magnetfelt. Feltet skabes af den "vind" bestående af elektrisk ladede partikler - elektroner og protoner - som udgår fra Solen.

Cluster gennemrejser rummet i en fast formation, hvor der er ca. 2.000 km mellem hver satellit. Denne forskudte, tre-dimensionelle måde at observere på giver håb om at indhente helt ny viden om en række fænomener i den del af rummet, som er nærmest Jorden.

I det haleformede magnetfelt er partikler fra både Solen og fra Jordens overflade fanget. Fra tid til anden bliver sværme af disse partikler accelleret til magnetiske storme. Det kan skabe de meget smukke nordlys, men også kan føre til nedbrud og svigt i strømforsyning og andre installationer.