Christer Fuglesang er udpeget til endnu en mission.

Nordisk gensyn med rumstationen

06/08/2008 478 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Den svenske ESA-astronaut Christer Fuglesang, som i december 2006 blev den første nordbo i rummet, er udvalgt til ny mission i 2009.

51-årige svenske Christer Fuglesang, medlem af den europæiske rumfartsorganisation ESA’s korps af astronauter, får nu chancen for at gense den internationale rumstation (ISS).

I december 2006 gennemførte Fuglesang en knap to uger lang mission til rumstationen og blev dermed den første statsborger i et nordisk land, der kom op i rummet. Under missionen gennemførte han hele tre rumvandringer med en samlet varighed på 18 timer og 14 minutter.

Nu er han valgt ud som medlem af det hold af astronauter, der sommeren 2009 er planlagt til at besøge rumstationen med den amerikanske rumfærge Atlantis på missionen STS-128.

Detaljerne i missionen er endnu ikke lagt fast, men en af svenskerens opgaver bliver formentlig at udskifte et eller flere af de forsøgsmoduler, som er monteret uden på det europæiske rumlaboratorium Columbus.

Samtidig håber Christer Fuglesang, der er partikelfysiker, at kunne deltage i et eksperiment, som han selv har været med til at udvikle. Det drejer sig om et måleinstrument, der er i stand til at fastslå, hvor stor mængde sundhedsskadelig stråling fra rummet, som astronauterne modtager under deres ophold. Instrumentet var endnu ikke godkendt af den amerikanske rumfartsorganisation NASA, da Fuglesang fløj i 2006, men i mellemtiden er det blevet godkendt og monteret på rumstationen.

Læs flere detaljer i artiklen ”ISS nästa för Christer Fuglesang – igen!” på ESA’s svenske site (klik på linket ude til højre).