Flyvningerne sker med denne Airbus A-300 Zero G.

Nordjyske studerende bliver vægtløse

11/03/2004 465 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

De skal teste deres opfindelse, som kan forbedre en række videnskabelige eksperimenter ombord på den internationale rumstation

I den kommende uge rejser fem studerende fra Aalborg Universitet til Frankrig, hvor de skal deltage i den europæiske rumfartsorganisation ESAs næste såkaldte paraboliske flyvning. Det er en flyvning, hvor maskinen stiger stejlt til stor højde for derefter at gå ind i et styrtdyk, som i op til 25 sekunder af gangen skaber vægtløs tilstand ombord.

De studerende har udviklet et system, der kan forbedre en række af de eksperimenter i vægtløs tilstand, som foregår enten på den internationale rumstation (ISS) eller på andre paraboliske flyvninger.

”Når man gennemfører videnskabelige forsøg i vægtløs tilstand, så er det et problem, at der overføres rystelser gennem strukturen – hvad enten det er på den internationale rumstation eller i et parabolisk fly. Vi har udviklet et system, der kan holde det videnskabelige eksperiment i ro på trods af rystelserne”, forklarer en af de fem studerende, Lars Alminde.

Et typisk eksempel på et videnskabeligt forsøg i vægtløs tilstand er dyrkning af protein-krystaller. Proteiner er byggesten i menneskets krop, og blandt anden inden for udvikling af ny medicin er det af stor værdi at kunne analysere dem. Især er der store fordele ved at studere proteinerne i krystalform, men på Jorden gør tyngdekraften det svært at dyrke store protein-krystaller. Det kan man derimod gøre i vægtløs tilstand – forudsat at rystelserne ikke ødelægger dyrkningen.

”Rystelser, som foregår i et roligt tempo er ikke noget problem, men ofte forekommer der relativt højfrekvente rystelser. Det er dem vi forsøger at gøre noget ved”, siger Lars Alminde.

Eksperimentet, der kaldes MIEMA (Microgravity Isolation using Electro-Magnetic Actuators), går ud på at små elektromagneter registrerer de højfrekvente rystelser og udløser et skub i modsat retning, så den platform, som det videnskabelige forsøg foregår på, holdes på plads. Derved vil man undgå at for eksempel en krystaldyrkning bliver påvirket.

Den paraboliske kampagne – som det hedder i rumfarts-jargonen – strækker sig fra 15. til 26. marts. Holdet fra Aalborg Universitet flyver til Frankrig 18. marts. De skal deltage i tre flyvninger, som er planlagt til 23., 24. og 25. marts.

Flyvningerne sker med en Airbus A-300 Zero G fra Bordeaux-Mérignac lufthavnen.

Fordelen ved paraboliske flyvninger er, at omkostningerne pr. eksperiment er langt lavere sammenlignet med at sende eksperimentet op til den internationale rumstation. Alligevel er der hård konkurrence mellem mange forskergrupper om at få deres eksperimenter med ombord på flyvningerne.

”Det er da et stort skulderklap, at vi er med”, siger Lars Alminde. Han har tidligere deltaget på en parabolisk flyvning under ESAs program for studerende. Denne gang er der imidlertid tale om en af ESAs ”rigtige” kampagner - ”36th ESA parabolic flight campaign” – hvor de fem studerende fra Aalborg Universitet og deres eksperiment har konkurreret på lige fod med forskergrupper over hele Europa.