Ansigtet på Mars - optaget fra ESA's Mars Express.

Portrætfotografen besøger Mars

21/09/2006 1224 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Efter flere forgæves forsøg er det lykkedes ESA’s Mars-fartøj at optage flotte billeder af den geologiske struktur kendt som ”Ansigtet på Mars”. Ud over at inspirere til spekulationer om intelligent liv i rummet er strukturen også geologisk interessant.

Forskerne er ikke i tvivl: Den geologiske struktur kendt som Ansigtet på Mars, der ligger i regionen Cydonia, er fuldstændigt naturskabt. Det er blot den vinkel, som Solens stråler rammer strukturen med, der skaber illusionen om, at strukturen forestiller ansigtet på et menneske – eller et rumvæsen. Alligevel har strukturen kildret fantasien hos fans af science fiction og teorier om intelligent liv andre steder i rummet, siden den blev opdaget af det amerikanske fartøj Viking 1 i juli 1976.

Geologisk interessant

Optagelsen fra 1976, der fødte myten om "Ansigtet på Mars".

Flere gange i de seneste par år har den europæiske rumfartsorganisation ESA’s fartøj Mars Express, som gik i kredsløb om planeten i december 2003, forsøgt at få gode billeder af ”Ansigtet”, men hver gang har uheldige vejrforhold med meget støv i atmosfæren ødelagt optagelserne. Indtil 22. juli i år, hvor anstrengelserne endelig bar frugt.

”Billederne er virkelig enestående. Ikke blot giver de et helt frisk og detaljeret portræt af et område, som er berømt blandt fans af rum-myter verden over, de giver også nærbilleder af et område, som er af stor interesse for geologer”, siger Dr. Agustin Chicarro, videnskabelig medarbejder i ESA’s Mars Express projekt.

Regionen Cydonia, hvor ”Ansigtet” ligger, befinder sig i grænseområdet mellem det sydlige, bjergrige område og de nordlige sletter på Mars. Området er domineret af store dale opfyldt af geologisk materiale, overstrøet med isolerede højdedrag i mange forskellige former og størrelser.

I den engelske artikel (klik på linket ude til højre) kan man se flere af de nye billeder.