Christer Fuglesang kunne i dag gå ombord på rumstationen for anden gang.

Svenske farver på rumstationen

31/08/2009 489 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA-astronauten Christer Fuglesang, der i 2006 blev første skandinav i rummet, ankom i dag til den internationale rumstation ISS for anden gang. I de kommende dage skal han blandt andet udføre to rumvandringer.

Sammen med seks kolleger fra amerikanske NASA forlod den svenske ESA-astronaut Christer Fuglesang i nat dansk tid rumfærgen Discovery for at stige ombord på den internationale rumstation ISS. Sammenkoblingen skete kl. 02:54 dansk tid, og efter de obligatoriske sikkerhedstjek blev lugerne til rumstationen åbnet kl. 03:33.

Ombord på rumstationen var i forvejen seks astronauter, blandt dem belgiske Frank de Winne, og for anden gang kunne to europæiske astronautkolleger gense hinanden i rummet. Første gang var i 2006. Dengang tog tyske Thomas Reiter imod, da Christer Fuglesang var på sin første mission.

På missionen i 2006 gennemførte Fuglesang tre rumvandringer i forbindelse med montage af solpaneler, der varetager rumstationens strømforsyning. I løbet af de kommende dage skal den svenske ESA-astronaut igen bevæge sig uden for stationen. Han skal deltage i to af de i alt tre planlagte rumvandringer på den nuværende mission.

Christer Fuglesang skal blandt andet arbejde med forskningsenheden European Technology Exposure Facility. I enheden kan man anbringe materialeprøver og eksperimenter, så de bliver direkte udsat for de barske forhold i rummet. Christer Fuglesang skal dels afmontere en række eksperimenter for at tage dem tilbage til analyse på Jorden, dels montere en pakke med nye eksperimenter.

Under opholdet på rumstationen skal han desuden skal han deltage i indkøringen af det italiensk byggede modul MPLM (Multi-Purpose Logistics Module) på rumstationen.

Efter planen skal Discovery frakobles rumstationen og rejse tilbage til Jorden – med blandt andre Christer Fuglesang ombord – den 10. september 2009. Frank de Winne, der er en del af rumstationens faste besætning, forbliver ombord og skal i en periode fungere som rumstationens chef. Det bliver første gang, en europæiske astronaut har kommandoen over ISS.