Cluster observerer sprække i magnetskjoldet. Årsagen til et bestemt lys-fænomen på himlen.

Tættere på sprækker i Jordens magnetskjold

21/05/2003 533 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA-satellitter påviser sammenhæng mellem himmelfænomenet aurora og ændringer i Jordens magnetfelt

En artikel i dagens udgave af det videnskabelige tidsskrift Geophysical Research Letters påviser en sammenhæng mellem lysende ringe på himlen om dagen (dagside proton aurora-pletter) og sprækkedannelser i Jordens magnetfelt, som beskytter os mod farlig stråling fra rummet.

Artiklen bygger på data fra den europæiske rumfartsorganisation ESAs Cluster-mission. Cluster (på dansk: klynge) består af fire satellitter, der flyver i formation. De studerer samspillet mellem Solen og Jorden.

18. marts sidste år observerede den amerikanske satellit Image en lysende ring på himlen. En såkaldt dagside proton aurora-plet. Ved et heldigt sammentræf befandt de fire Cluster-satellitter sig i det samme område. En indgående analyse af data fra ESA-satellitterne viser, at området var underlagt et fænomen, som kaldes magnetisk gendannelse.

Fænomenet indtræder, når Jordens normalt uigennemtrængelige magnetiske felt sprækker og skal finde en ny, stabil form. I perioden indtil feltet har gendannet sig selv, er det muligt for protoner - positivt ladede partikler - fra Solen at smutte igennem magnetskjoldet. De når helt ind, hvor de kolliderer med atomer i Jordens atmosfære. Derved opstår en lysende ring, som den der blev observeret sidste år.

Der går konstant en strøm af partikler ud fra Solen, kendt som sol-vinden. Den består af brintatomer, som er spaltet i protoner og elektroner. Når elektronerne finder vej ind i Jordens atmosfære, støder de ind i atomer, som de tilfører energi. Disse "eksiterede" atomer viser sig som nordlys (aurora borealis). Proton aurora-pletter opstår, når protoner fra sol-vinden "stjæler" elektroner fra atomerne i atmosfæren.

"Resultaterne har åbnet et nyt forskningsfelt", siger Tai Phan, University of California. Han er hovedforfatter til den videnskabelige artikel, der offentliggøres i dag.

"Vi kan nu studere dagside proton auroraer og udnytte observationerne til at påvise, hvor og hvordan sprækkerne i magnetfeltet opstår og hvor længe de forbliver åbne. Det vil være et kraftfuldt værktøj til at studere sol-vindens indtrængen i Jordens magnetosfære", siger Tai Phan.

Samspillet mellem Solen og Jorden er et meget aktuelt forskningsområde. Ikke mindst fordi, der er stor interesse for, i hvor høj grad Solen påvirker Jordens klima.