Solvinden river tilsyneladende vand fra Venus' atmosfære med sig.

Venus’ vand forsvinder dag og nat

08/01/2009 1726 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Sidste år afslørede data fra ESA’s fartøj Venus Express, at der sker et tab af vand fra atmosfæren på planetens natteside. Nye data viser, at der også sker et tab i form af vand fra den side, der vender mod Solen.

Den europæiske rumfartsorganisation ESA’s Venus Express opdagede sidste år, at størsteparten af det tab af atmosfære, som planeten lider, sker fra nattesiden. Nu har missionen gjort sin første opdagelse af en proces, der forårsager tab af atmosfære, på planetens dagside.

Fartøjets magnetometer MAG opdagede tydelige tegn på brint, som forsvandt fra dagsiden. Magda Delva fra Østrigs videnskabsakademi, Graz, som leder forskningsprojektet, fortæller:

”Dette er en proces, som man mente skete på Venus, men det er første gang, vi har målt det”.

På grund af et nøje planlagt kredsløb fik Venus Express placeret sig godt i forhold til at undersøge denne proces. Fartøjet flyver i en høj elliptisk bane henover planetens poler.

Der er en række ligheder mellem Venus og Jorden. Blandt andet planeternes størrelse og hvornår de blev skabt. Derfor mener astronomer, at de to naboplaneter i starten formentlig havde samme mængde brint. Dette forholder sig dog helt anderledes i dag, hvor Jorden indeholder 100.000 gange mere vand end Venus.

Alligevel opdagede Delva og hendes kollegaer, at der løbende forsvinder brint – der som bekendt er en bestanddel i vand – fra Venus' dagside. Sidste år viste data fra instrumentet ASPERA (the Analyser of Space Plasma and Atoms) om bord på Venus Express, at der var et stort tab af brint og ilt på nattesiden. Omkring dobbelt så mange brintatomer som ilt-atomer forsvandt. Da vandet indeholder to brintatomer for hvert iltatom, indikerer forholdet mellem de observerede mængder, at det er vand, som opløses i Venus' atmosfære.

Solen udleder ikke kun lys og varme til rummet, men udsender også konstant en strøm af elektrisk ladede partikler, som kaldes solvinden. Vinden bærer elektriske og magnetiske felter gennem Solsystemet. Jorden genererer et magnetisk felt, som beskytter atmosfæren mod solvinden. Det gør Venus ikke, og det betyder, at solvinden rammer den øverste atmosfære og river nogle af partiklerne i den med sig. Forskere mener, at planeten har mistet en del af vandet på denne måde gennem de 4,5 milliarder år, der er gået siden planetens fødsel