Het experiment Promiss aan boord van het ISS

Belgisch experiment opnieuw uitgevoerd in de ruimte

07/02/2006 320 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Aan boord van het International Space Station (ISS) is het Belgisch experiment met eiwitten PromISS 4 uitgevoerd. Dit experiment werd voor het eerst uitgevoerd in oktober 2002 tijdens de ruimtemissie van Belgisch ESA-astronaut Frank De Winne.

Promiss 4 werd geactiveerd op 19 januari 2006 door NASA-astronaut Bill McArthur aan boord van het internationaal ruimtestation ISS en het experiment loopt normaal gezien nog tot 8 februari.

Bouwstenen

Promiss-wiel met kristallen

Wetenschappers brengen eiwitten in een baan om onze planeet om ze beter te begrijpen. Daar is veel interesse voor want eiwitten zijn de essentiële bouwstenen, die ervoor zorgen dat een levend organisme kan functioneren.

Om eiwitten beter te kunnen begrijpen maken onderzoekers er kristallen van. Het vormen van kristallen gebeurt in de ruimte beter dan hier op aarde, omdat de zwaartekracht het proces er niet beïnvloedt. Het bestuderen van die in de ruimte verkregen kristallen kan op termijn bijdragen tot nieuwe geneesmiddelen.

Rechtstreeks contact

De Spaanse ESA-astronaut Pedro Duque aan het werk met Promiss tijdens de missie Cervantes in oktober 2003

In Ukkel, in de gebouwen van het Belgisch Instituut voor Ruimte-Aëronomie (BIRA) hadden de verantwoordelijke Belgische wetenschappers rechtstreeks contact met het ruimtestation om aanpassingen en wijzigingen in de opstelling van het experiment door te geven.

Dit interactief opvolgen van een experiment in de ruimte is mogelijk dankzij het Belgian User Support and Operation Centre (B.USOC) en haar partner Space Application Services.

De verantwoordelijke wetenschappers zijn Ingrid Zegers (VUB) voor de wetenschappelijke analyse en Frank Dubois (ULB) voor de hardware.

Normaal komen de verkregen stalen in april terug naar de aarde met een Russische Sojoez-missie.

Vierde keer

Promiss-kristallen

Het is al de vierde keer dat de onderzoekers het experiment PromISS uitvoeren. De Belgische astronaut Frank De Winne activeerde het tijdens zijn OdISSea-missie in oktober 2002.

Het BIRA is internationaal befaamd voor zijn wetenschappelijke en technologische deskundigheid op het vlak van de fysica en chemie van atmosferen en de invloed van de zon hierop. Atmosferen in het meervoud, want het BIRA onderzoekt niet alleen de atmosfeer van de aarde, maar ook die van andere planeten en hemellichamen in het zonnestelsel.

Het B.USOC ondersteunt ruimteonderzoek onder het gezamenlijk bestuur van het Federaal Wetenschapsbeleid en het BIRA.

Space Applications Services is een privé-onderneming uit Zaventem, die het design en de implementatie van de infrastructuur voor operaties aan boord van het internationaal ruimtestation leidt vanuit het B.USOC.

Mike Sleutel