Progress M-48 koppelde op 31 augustus met succes aan het ISS

Belgische experimenten in het ISS

15/09/2003 1397 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

In afwachting van de komende Sojoez-missie van de Spaanse astronaut Pedro Duque bracht een onbemand Russisch Progress-ruimteschip al een aantal experimenten naar het International Space Station (ISS). Daaronder zijn er enkele Belgische waarmee Frank De Winne vorig jaar al in het ruimtestation heeft gewerkt.

De instrumenten werden naar het ruimtestation gebracht door de Progress M-48, die op vrijdag 29 augustus naar het ISS werd gelanceerd vanaf de kosmodroom Bajkonoer in Kazachstan. Twee dagen later maakte het ruimteschip een geslaagde koppeling met het ruimtestation.

De Progress-ruimtetuigen worden gebruikt om het ISS te bevoorraden en deze keer was er Europese apparatuur aan boord die een belangrijke rol zal spelen bij de komende missie van Pedro Duque, die aan boord van het ISS een aantal experimenten zal uitvoeren op het vlak van de fysica, de menselijke fysiologie en de biologie. Hij zal ook een aantal educatieve activiteiten uitvoeren.

Bacteriën

Het studentenexperiment Winograd

Progress M-48 had onder meer een experiment van studenten aan boord. WINOGRAD zal de verschillen bekijken tussen de groei van zogenaamde Winogradski-kolommen in gewichtloosheid en op de aarde. Daarbij gaat het om een kolonie van verschillende soorten bacteriën waarbij de afvalstoffen van de ene dient als voedsel voor de andere en omgekeerd.

Op de aarde leven ze in vijvers en meren en ze hebben alleen licht nodig voor fotosynthese. Daarom zijn onderzoekers erin geïnteresseerd. Men wil nagaan welke rol ze bij toekomstige langdurige ruimtemissies kunnen spelen. Bacteriën kunnen helpen bij afvalverwerking of bij hergebruik van lucht en water. Ze kunnen ook gas opleveren dat dan weer als brandstof kan worden gebruikt.

Andere experimenten

De Progress- en Sojoez-ruimteschepen vertrekken vanaf Bajkonoer

WINOGRAD werd pas op het laatst in de Progress M-48 ingeladen omdat er levend materiaal bij betrokken is. Het experiment zal in september geactiveerd worden door de huidige bemanning aan boord van het ISS en actief blijven tot Pedro Duque in oktober arriveert.

Progress M-48 vervoerde ook andere experimenten, waaronder PROMISS-2 - voor onderzoek van de kristallisatie van proteïnen - en BMI voor meting van de bloeddruk in gewichtloosheid.

Onderzoek Frank De Winne verdergezet

Frank De Winne aan het werk tijdens zijn Odissea-missie

Interessant voor ons land zijn twee andere life sciences experimenten die door Progress M-48 naar het ISS werden gebracht. Frank De Winne heeft immers NEUROCOG en CARDICOG al met succes uitgevoerd tijdens zijn Odissea-missie in oktober 2002. De resultaten die hij heeft bekomen moest nog door verder onderzoek worden aangevuld.

NEUROCOG bekijkt hoe mensen ruimte ervaren en de rol die de zintuigen hierbij spelen op het vlak van zicht, evenwicht, beweging en positionering. Van belang is hoe dit door gewichtloosheid wordt beïnvloed. CARDICOG onderzoekt hart en bloedvaten in gewichtloosheid.

Zesde Europeaan

De Spanjaard Pedro Duque (links) tijdens zijn opleiding in Sterrendorp bij Moskou

De Europese opvolger van Frank De Winne, de Spanjaard Pedro Duque, vertrekt op 18 oktober aan boord van de Sojoez TMA-3 naar het ISS. In april volgend jaar is het de beurt aan onze noorderbuur André Kuipers om vanaf Bajkonoer de weg naar de sterren te volgen. Duque zal de zesde Europeaan zijn die het ISS bezoekt. Kuipers is alvast back-up voor zijn missie.

Net als de vlucht van Frank De Winne dient de missie van Duque ook om de 'reddingssloep' van het ruimtestation te vervangen. Duque zal met de oude Sojoez TMA-2, momenteel aan het ISS gekoppeld, naar de aarde terugkeren samen met de Amerikaan Ed Lu en de Rus Joeri Malentsjenko, de huidige ISS-bemanning.

Zijn gezellen die samen met hem worden gelanceerd blijven in het ISS als de nieuwe langdurige Expedition 8 standaardbemanning. Het gaat om de Amerikaan Michael Foale en de Rus Aleksandr Kaleri.

ESA Media Relations Service