Envisat in een baan om de aarde

Belgische onderzoekers brengen ozongat in kaart

22/09/2003 597 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Op basis van gegevens van de Europese aardobservatiesatelliet Envisat konden wetenschappers van het Belgisch Instituut voor Ruimte-Aëronomie (BIRA) dit jaar de alarmerende evolutie van het ozongat in kaart brengen.

Het gat in de beschermde ozonlaag boven Antarctica vormt één van de grootste uitdagingen waar de mens momenteel op het vlak van het milieu heeft te maken.

Het heeft dit jaar met een oppervlakte van ongeveer 30 miljoen vierkante kilometer terug de recordgrootte bereikt van drie jaar geleden. Vorig jaar was het nochtans kleiner dan ooit de afgelopen tien jaar.

Evolutie

Het gat in de ozonlaag tussen 1995 en 2000, gemeten door de Europese aardobservatiesatelliet ERS 2.

De wetenschappers van het BIRA beschrijven niet alleen het gat, ze zorgen ook voor betrouwbare achtdaagse voorspellingen over de evolutie ervan.

Een wetenschappelijk team van het BIRA heeft een assimilatie- en voorspellingsmodel ontwikkeld dat op basis van satellietgegevens uniforme informatie in tijd en ruimte levert over de chemische samenstelling van de atmosfeer.

Uniek in de wereld

Dankzij Envisat: voorspellingen van de evolutie van het ozongat

Dit model is uniek in de wereld en gebaseerd op één van de meest geavanceerde methodes, die enkel gebruikt worden door een aantal grote centra voor weersvoorspelling.

Deze voorspellingen gebeuren herhaaldelijk en leveren op die manier de beste schatting op van de chemische samenstelling van de atmosfeer voor de volgende acht dagen. Belangrijk is dat het model rekening houdt met de chemische oorzaken van de ozonafbraak.

Op het internet

Klik hier om de kaarten te raadplegen.

Meer info