Dossier Space Connection:
de kleine leden van het zonenstelsel

09/03/2004 295 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Naar aanleiding van de lancering van Europa’s kometensonde Rosetta publiceerde het Federaal Wetenschapsbeleid een nummer van het tijdschrift Space Connection over de planetoïden en de kometen, die ons heel wat kunnen leren over het ontstaan van het zonnestelsel en misschien wel van het begin van het leven op onze planeet.

Het onderzoek dat ruimtesondes in situ uitvoeren bij kometen en planetoïden kunnen misschien vragen omtrent onze eigen oorsprong helpen beantwoorden. Het leverde al heel wat spectaculaire waarnemingen op over de kleine leden van onze zonnestelsel.

4,6 miljard jaar geleden...

Het dossier hierover in het tijdschrift Space Connection geeft een interessant overzicht van deze overblijfselen van een kosmische constructie. Want 4,6 miljard jaar geleden ontstond het zonnestelsel uit een oernevel, een wolk van interstellaire gassen en stof. Planetoïden en kometen zijn als getuigen van het ontstaan van ons zonnestelsel overgebleven.

Rosetta

Space Connection besteedt aandacht aan hun kenmerken en aan de verschillende Amerikaanse, Russische, Japanse en Europese ruimtetuigen die op weg gingen naar kometen en planetoïden. Uiteraard krijgt de Europese sonde Rosetta, op 2 maart gelanceerd vanaf Europa's ruimtehaven in Kourou, hierbij veel aandacht. Het dossier geeft ook een overzicht van een pak sites op het internet die bijkomende informatie en nieuws geven.

Praktisch

Dit educatieve en pedagogisch geïnspireerde nummer van Space Connection is gratis te verkijgen bij

Cel e-formatie
POD Wetenschapsbeleid
Wetenschapsstraat 8
1000 Brussel

of per e-mail

dhae@belspo.be

Men kan zich ook abonneren via de link rechtsboven op deze pagina of het daar downloaden. Daar zijn ook vorige nummers van Space Connection terug te vinden.