Een eerste blik op het heelal door een telescoop is onvergetelijk

Een blik op het heelal tijdens de sterrenkijkdagen

11/03/2008 400 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Op vrijdagavond 14 maart en zaterdagavond 15 maart zijn er weer de jaarlijkse sterrenkijkdagen. In heel Vlaanderen zijn er dan zo'n 35 posten, waar het grote publiek door telescopen kan kijken of terecht kan voor antwoorden op vragen over het heelal.

De sterrenkijkdagen worden dit jaar voor de 26ste maal georganiseerd door de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS). Op 14 en 15 maart 2008 staan honderden vrijwilligers klaar om iedereen te laten genieten van de sterrenpracht.

Zo ziet het maanreliëf eruit door een telescoop

Het thema van de sterrenkijkdagen 2008 is afstanden in het heelal. Op meer dan 35 plaatsen in Vlaanderen staan amateur-sterrenkundigen klaar om iedereen door telescopen naar de sterren te laten kijken en uitleg te verschaffen.

De iets meer dan halfvolle maan zal bij het schemerdonker hoog aan de hemel staan in het sterrenbeeld Tweelingen. Naarmate het donkerder wordt zal rechts van de maan een heldere oranje-rode stip zichtbaar worden. Deze stip is de planeet Mars, die in werkelijkheid veel verder staat dan de maan.

Van de maan via Mars en Saturnus naar Orion en het Andromedastelsel

Nevels in sterren in het sterrenbeeld Orion

Een heel eind links van de maan is in het sterrenbeeld Leeuw nog een planeet zichtbaar: de schitterende, geringde planeet Saturnus. Hij staat rond 22 uur zo’n 45° hoog in het zuidoosten. Hij bevindt zich nog veel verder van de zon dan Mars.

Onder Mars is het sterrenbeeld Orion te zien, met de schitterende stervormingsgebieden die bekend staan als het Zwaard van Orion. De nevels en sterren die het Zwaard vormen zijn zo’n 10 miljoen keer verder van ons verwijderd dan Saturnus.

Sterrenkijkdagen 2008: maan, Mars en Saturnus zijn van de partij

Het verste object dat we met het blote oog kunnen zien is het Andromedasterrenstelsel. Tot circa 22 uur staat het meer dan 15° boven de horizon. Het stelsel staat op een afstand van 2,2 miljoen lichtjaar. Op kosmische schaal is dat vlakbij, maar het licht heeft met een snelheid van bijna 300.000 kilometer per seconde 2,2 miljoen jaar nodig om die afstand te overbruggen.

Bron: Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS)

Achtergrond: de Vereniging voor Sterrenkunde (VVS)

De Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS) groepeert de amateur-astronomen uit Vlaanderen. De vereniging heeft tot doel 'de bestudering, aanmoediging en verspreiding van de sterrenkunde alsmede daaraan verwante wetenschappen'.

Reeds 25 keer eerder organiseerde zij sterrenkijkdagen, telkens een ideale gelegenheid om naar de sterren te kijken onder begeleiding van ervaren amateur-astronomen. De VVS publiceert maandelijks het geïllustreerde maandblad Heelal.

Eén keer per jaar, in augustus, verschijnt de Hemelkalender. Daarin staat alles wat gedurende één jaar aan de hemel te zien is: zonsverduisteringen, samenstanden of bedekkingen. Voor jongeren onder 21 jaar is er extra aandacht. Zij worden automatisch lid van de Jongerenvereniging voor Sterrenkunde (JVS).

Meer info