Kwalificatiemodel van Planck

Europese satelliet Planck getest in België

22/08/2005 407 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Voor het eerst wordt een volledige ESA-satelliet getest in Luik. Het kwalificatiemodel (engineering model) van het ruimteobservatorium Planck is er half juni aangekomen.

Veel zomervakantie was aan de onderzoekers, ingenieurs en technici van het Centre Spatial de Liège (CSL) niet besteed.

Alle apparatuur waarmee de omstandigheden die in de ruimte heersen wordt gesimuleerd is er druk bezet. Instrumenten die naar de ruimte vliegen worden er nauwgezet getest.

Het engineering model van de satelliet Planck wordt sinds juli getest met de Facility for Optical Calibration, kortweg FOCAL. De proeven zullen tot in september worden verdergezet.

Hoeksteen

Klaar voor tests met FOCAL 5

Planck wordt gebouwd door Alcatel Space en is een wetenschappelijke satelliet die één van de hoekstenen vormt van het wetenschappelijk ESA-programma Horizon 2000 Plus. Hij moet sporen terugvinden van de fameuze Big Bang, waarmee het heelal zoals we dat nu kennen is ontstaan.

Planck zal daarvoor de oudste straling in de kosmos waarnemen, de zogenoemde kosmische achtergrondstraling, en op zoek gaan naar aanwijzingen hoe cluster van sterrenstelsels en individuele sterrenstelsels ontstonden.

Planck is een heuse 'tijdmachine' van ESA. Astronomen en astrofysici zullen er als het ware mee terug in de tijd kunnen reizen. Uiteindelijk hopen ze te kunnen uitvissen welke theorieën in verband met het ontstaan en de evolutie van het heelal juist zijn.

Simulatie

Planck zal een blik werpen op een ver verleden van de kosmos

Het is bijzonder belangrijk dat onderzoekers en technici voor de lancering van een satelliet zo goed mogelijk weten of de instrumenten aan boord in de ruimte naar behoren werken. Dat kan door de kunstmaan op de aarde grondig te testen.

Het engineering model van de satelliet Planck zal onder meer getest worden in luchtledige omstandigheden en onder temperaturen tot min 250 graden Celsius. Een heuse marteling voor de kunstmaan, maar het zijn precies deze omstandigheden die ook in de ruimte heersen.

De tests zullen gebeuren met simulatieapparatuur die nauwgezet geconfigureerd is met specifieke instrumenten en met technische bijstand van het bedrijf AMOS. De proeven moeten het infrarode 'zicht' van de satelliet nagaan en zijn bijzonder belangrijk.

ESA wil de eigenlijke Planck-satelliet samen met het observatorium Herschel met behulp van een Ariane 5-raket in 2007 rond het punt Lagrange L2 brengen op een afstand van 1,5 miljoen kilometer van de aarde. Het eigenlijke vluchtmodel van Planck wordt tegen het eind van dit jaar in het CSL verwacht.