XMM-Newton blijft nog tot 2010 operationeel

Integral en XMM-Newton:
nog vier jaar extra

21/12/2005 241 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

De succesvolle astronomische observatoria Integral en XMM-Newton van ESA zullen nog tot 2010 operationeel blijven.

Dat heeft het comité van het wetenschappelijk programma van ESA beslist. Integral blijft nog tot 16 december 2010 operationeel, XMM-Newton tot 31 maart van dat jaar. In de herfst van 2007 worden, zoals normaal, de wetenschappelijke resultaten en de stand van zaken van de twee missies nog eens tussentijds bekeken.

Integral

Integral neemt hoogenergetische verschijnselen in het heelal waar

Het observatorium voor gammastraling Integral of International Gamma-Ray Astrophysics Laboratory werd gelanceerd op 17 oktober 2002 en heeft sindsdien alsmaar meer gedetailleerde informatie opgeleverd over een aantal van de meest energetische verschijnselen in het heelal zoals de geboorte en dood van sterren, supermassieve zwarte gaten, neutronensterren, de vernietiging van materie en antimaterie en explosies van gammastraling.

Integral brengt ook voor de eerste keer in gammastraling het galactisch vlak in kaart en bestudeert extragalactische bronnen van gammastraling met een nauwkeurigheid zoals nooit tevoren.

Integral: groen licht voor nog eens vier jaar waarnemingen

Bovenop de massa wetenschappelijke resultaten en de vele daaruit volgende wetenschappelijke publicaties biedt de verlenging van het operationeel leven van Integral voor onderzoekers extra mogelijkheden.

Met zijn vier instrumenten (een gammacamera en -spectrometer, een detector voor X-straling en een optische camera) zorgt Integral voor een unieke combinatie: een grote gevoeligheid voor kleine details, spectrale resolutie en de mogelijkheid om opnamen te maken.

XMM-Newton: onderzoek van allerlei soorten sterrenkundige objecten

Het röntgenobservatorium XMM-Newton ging op 10 december 1999 de ruimte in. Het zorgde voor belangrijke gegevens, die alsmaar nieuwe onderzoeksgebieden openleggen in belangrijke domeinen van de astrofysica. XMM-Newton bestudeert allerlei soorten sterrenkundige objecten van kometen en planeten in ons eigen zonnestelsel tot verre quasars, die we waarnemen op het moment dat het heelal nog maar 7% van zijn huidige leeftijd (13,7 miljard jaar) had.

XMM-Newton heeft zes instrumenten aan boord (drie röntgencamera's, twee spectrometers en een optisch-ultraviolette monitor), die tegelijk waarnemingen uitvoeren. Het observatorium is een technologisch hoogstandje dat uiterst gevoelige waarnemingsgegevens oplevert, zowel van puntbronnen als van uitgebreide astronomische objecten.

Chris Winkler