Beagle 2, geland in het Euro Space Center

Mars Express in het Euro Space Center

10/06/2003 521 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Europa's eerste sonde naar een andere planeet krijgt ook in eigen land de nodige aandacht en dat gebeurt onder meer in het Euro Space Center in Transinne, waar een tijdelijke tentoonstelling aandacht besteedt aan Mars Express en onze boeiende buurplaneet.

Vaarwel groene mannetjes en welkom aan de Marsonauten... Volgens het Euro Space Center in Transinne in de provincie Luxemburg hoeft een ruimtemissie naar Mars helemaal geen droom meer te zijn. In 2004 organiseert het naar het voorbeeld van de Mars Society een Mars Camp waarbij tijdens een zesdaagse stage een bemande missie naar Mars wordt gesimuleerd.

Momenteel loopt er alvast een tijdelijke tentoonstelling over de Rode Planeet en de ESA-sonde Mars Express die er in december dit jaar moet aankomen.

Science en fiction

Mars Express: Europa's eerste sonde naar een andere planeet

Met behulp van een tijdlijn worden de science en de fiction in verband met Mars in een historisch kader geplaatst. Nog in 1938 veroorzaakte het radioluisterspel The War of the Worlds aan de oostkust van de Verenigde Staten paniek doordat men dacht dat de aarde door Marsmannetjes werd aangevallen!

De ruimtevaart liet zien dat er geen groene mannetjes op Mars rondlopen, maar wel dat er heel misschien toch een vorm van primitief leven is of was. Op zoek gaan naar sporen van dat eventueel leven is overigens één van de belangrijke opdrachten van Europa's Mars Express.

Tussen de eerste 21 foto's die de Amerikaanse sonde Mariner 4 in 1964 van Mars maakte en de nieuwste Amerikaanse, Europese en Japanse sondes die eind dit jaar bij onze buurplaneet aankomen is er over Mars heel veel bekend geraakt. Maar evenzeer riepen de resultaten heel veel nieuwe vragen op.

Speuren naar leven

2 juni 2003: Mars Express vertrekt vanaf Bajkonoer naar de Rode Planeet

De tentoonstelling in het Euro Space Center bekijkt ook de geologische kenmerken van Mars, de atmosfeer en het weer van de planeet. Mars heeft ook twee minuscule satellietjes - Phobos en Deimos - die misschien ingevangen planetoïden zijn, hoewel dat nog niet vast staat.

En uiteraard komt ook ESA's Mars Express aan bod met al zijn experimenten en de lander Beagle 2, die op het oppervlak van Mars voor het eerst sinds de Amerikaanse Viking-sondes in 1976 naar leven gaat zoeken.

Heel bijzonder voor België is het experiment SPICAM-Light waarbij ons land in samenwerking met Frankrijk, Rusland en de Verenigde Staten met een ultravioletspectrometer de chemische samenstelling en dynamische evolutie van de atmosfeer van Mars gaat onderzoeken.

Euro Space Center