Het oosten van de Middellandse Zee, hier te zien op een opname van ESA's satelliet voor aardobservatie Envisat, is gevoelig voor aardbevingen

Meer over aardbevingen tijdens vierde Nacht van de Onderzoekers

23/09/2008 446 views 0 likes

Wist je dat er ook in België aardbevingen voorkomen? Vrijdag aanstaande kan men meer te weten komen over seismologie, de wetenschap die onderzoekt hoe aardbevingen ontstaan en evolueren in de aardkorst.

Plaats van afspraak is het Planetarium op de Heizel in Brussel. Seismologen lichten er hun dagelijks onderzoek toe. Ze verklaren waarom de aarde soms beeft, welke bevingen er bij ons kunnen voorkomen en hoe zij dit alles nauwkeurig opvolgen met een uitgebreid meetsysteem in de Belgische ondergrond.

Men kan ter plaatse met wetenschappers praten en er is ook een live verbinding met beeld en geluid met de grotten van Lorette. Dit is één van de belangrijkste plaatsen voor België, waar seismologische metingen plaatsvinden. Tussen de beelden van de prachtige grotformaties door kunnen er vragen gesteld worden aan de onderzoekers ter plaatse.

De aarde heeft 1001 gezichten: de vulkaan Chaiten in Chili blaast een wolk van as en rook boven Patagonië

Aansluitend laat het planetariumprogramma Planeet met 1001 gezichten de aarde zien via de ogen van satellieten. Dankzij satellietbeelden ontdekken we een fascinerende wereld van onder meer oceanen, vulkanen, uitgestrekte wouden en een verscheidenheid aan klimaten. Bij nader inzien blijkt zelfs dat al die prachtige fenomenen in een broos evenwicht samengaan en dat de minste storing dramatische gevolgen kan hebben.

De avond eindigt onder een prachtige sterrenhemel die het planetarium zonder een greintje lichtvervuiling kan laten zien.

De organisatie van de avond gebeurt door het Planetarium en het Departement Seismologie van de Koninklijke Sterrenwacht van België met de steun van de Europese Commissie en het Federaal Wetenschapsbeleid.

Deze avond kadert in het initiatief Researchers’ Night van de Europese Commissie, een groots gebeuren rond wetenschappen dat over heel Europa gevierd wordt.

In België werken vier universiteiten (ULB, UCL, Ulg, les Facultés Polytechniques de Mons), één hogeschool (HOWEST Kortrijk), de Grot van Lorette en de Koninklijke Sterrenwacht van België en zijn Planetarium samen met het Federaal Wetenschapsbeleid voor een avond vol manifestaties, die volledig gratis aangeboden wordt.

Bron: Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België

Praktisch

Het gebeuren vindt plaats op vrijdag 26 september 2008 vanaf 18 tot 23 uur in het:

Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België
Boechoutlaan 10
1020 Brussel

De toegang is gratis en reserveren is niet nodig.

Doorlopend kan men vragen stellen aan seismologen ter plaatse, de nieuwe website van het seismologisch onderzoek ontdekken, een video bekijken over het seismologisch onderzoek in de grotten van Lorette en satellietfoto's van de aarde bekijken.

De voorstelling houdt een live verbinding met de grot van Lorette in en aansluitend het planetariumprogramma Planeet met 1001 gezichten. De duur bedraagt in totaal ongeveer een uur.

Voorstellingen in het Nederlands zijn er om 18.15 uur en 20.45 uur (ten laatste 10 minuten voor de aanvang aanwezig zijn).

Klik op: www.planetarium.be