Proba 2: de laatste controles

Proba 2 via Rusland
naar de ruimte

07/07/2009 359 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Proba 2, één van de kleinste satellieten die ESA ooit bouwde, staat op het punt Belgische bodem te verlaten. De kunstmaan is helemaal klaar en getest en wordt nu ingepakt voor de eerste etappe van zijn reis naar de ruimte: het transport naar de verre kosmodroom Plesetsk in het noorden van Rusland.

Proba 2 is de tweede satelliet in de Project for OnBoard Autonomy reeks van ESA en volgt op Proba 1, die al bijna acht jaar operationeel is in een baan om de aarde.

In tegenstelling tot grote standaardsatellieten hebben de Proba-kunstmanen een volume van minder dan een kubieke meter. Maar dat verhindert niet dat ze heel functioneel zijn… Proba 2 heeft in totaal 17 nieuwe technologische ontwikkelingen en vier wetenschappelijke experimenten aan boord, die de zon en het 'ruimteweer' gaan observeren.

Technologische innovatie

Zo zal Proba 2 in een baan om de aarde draaien

Net zoals Proba 1 werd ook Proba 2 voor ESA gebouwd door Verhaert Design & Development in Kruibeke bij Antwerpen, ondersteund door het Federaal Wetenschapsbeleid. Afgelopen woensdag bezocht Federaal minister van Wetenschapsbeleid Sabine Laruelle het bedrijf om afscheid te nemen van de satelliet. Ze benadrukte daarbij nog eens het belang van ruimtevaarttechnologie voor het Belgisch ruimtevaartbeleid.

'Proba 2 is het resultaat van het engagement van ESA voor technologische innovatie', aldus Michel Courtois, ESA Director of Technical and Quality Management. 'Deze missie is een testbed voor een hele reeks nieuwe ruimtevaarttechnologieën. En de twee volgende Proba-satellieten worden al voorbereid. Proba 3 zal het vliegen in formatie demonstreren en Proba V zal de vegetatie in de gaten houden.'

'Proba werd ontwikkeld in het kader van het General Studies Technology Programme (GSTP) van ESA, dat de ontwikkeling van vluchthardware aanmoedigt', aldus Frank Preud’homme, Space Business Unit Manager bij Verhaert. 'Daardoor kon Verhaert ervaring opdoen en een competitieve positie innemen op de internationale markt voor kleine satellieten.'

David Berghmans van de Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB) gaf de journalisten uitleg bij de wetenschappelijke experimenten LYRA en SWAP aan boord van Proba 2. LYRA (Lyman-Alpha Radiometer) zal de zonnestraling in belangrijke ultraviolette spectrale banden waarnemen, terwijl SWAP (Sun Watcher using Active pixel detector and image Processing) ultraviolette waarnemingen zal uitvoeren van de corona rond de zon.

Nog twee andere wetenschappelijke instrumenten, ontwikkeld door een wetenschappelijk consortium uit de Tsjechische republiek, zullen de straling en de plasmaomgeving rond de satelliet onderzoeken.

Ondersteuning van het Europees concurrentievermogen

Frank Preud'homme, Verhaert Space Business Unit Manager en Federaal minister van Wetenschapsbeleid Sabine Laruelle

De Proba-reeks van kunstmanen maken deel uit van het In-orbit Technology Demonstration Programme GSTP van ESA. Het gaat om missies waarbij innovatieve technologie wordt gedemonstreerd. De demonstratie van zulke technologie in een baan om de aarde is de laatste stap op de ladder van technologische ontwikkeling en moet bewijzen dat nieuwe hardware de 'right stuff' heeft voor verder gebruik.

Met dergelijke missies kunnen kleine en middelgrote ondernemingen broodnodige ervaring opdoen in een baan om de aarde en dat is essentieel opdat de Europese industrie innovatief en competitief kan blijven.

Om de kosten te drukken zal Proba 2 'piggyback' de ruimte ingaan met dezelfde Rockot-lanceerraket die ook de ESA Earth Explorer-satelliet Soil Moisture and Ocean Salinity (SMOS) in een baan om de aarde zal brengen. Het duo wordt vanaf de kosmodroom Plesetsk gelanceerd op 2 november.

Frederic.Teston @ esa.int