In het planetarium vindt men de weg tussen sterren en planeten

Reis door het heelal in het planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België

25/02/2007 813 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Een planetarium is een uitgelezen plek om de hemel beter te leren begrijpen. In Brussel projecteert het planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België de betoverende sterrenhemel op een koepelvormig scherm met een diameter van 23 meter.

Het toestel laat toe de sterrenhemel weer te geven in de loop van de nacht en het jaar voor om het even welke plaats op onze planeet. Het planetarium biedt ook in 2007 een achttal programma's met een verschillende moeilijkheidsgraad.

Zo is er een speciaal kleuterprogramma waarmee de jongsten onder ons hun nieuwsgiergheid en fantasie kunnen prikkeen onder een fonkelende sterrenhemel. Ze kunnen er niet alleen sterren, maar ook de zon en de planeten leren kennen. Schoolgroepen kunnen zich inschrijven voor een aan het niveau van de leerlingen aangepaste les kosmografie.

Pool Ruimte

Bij één van de programma's van het planetarium van de KSB reis je met de Cassini-Huygensmissie mee naar de planeet Saturnus

In het Planetarium zijn er regelmatig tijdelijke tentoonstellingen over ruimtevaart, sterrenkunde en wetenschappelijk onderzoek in België.

Een permanente tentoonstelling belicht de drie instituten van de zogenaamde Pool Ruimte in Ukkel: de Koninklijke Sterrenwacht van België (KSB), het Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie (BIRA) en het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI).

Een planetarium projecteert de sterrenhemel op een koepel

Informatie over voorstellingen, uurroosters, tentoonstellingen, bereikbaarheid en reservaties is op www.planetarium.be te vinden.

Planetarium van de