Maquette van een ruimtebasis op Mars

Ruimtevaart in de kijker

27/01/2011 549 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat Joeri Gagarin als eerste mens een ruimtevlucht maakte, bestaat het Euro Space Center in Transinne nabij Redu 20 jaar en is het 10 jaar geleden dat de microsatelliet Proba 1 werd gelanceerd. Reden genoeg voor evenementen en tentoonstellingen die het publiek informeren over ruimtevaarttechnologie. Hierbij is er extra aandacht voor de dynamische rol van Belgische wetenschappers, ingenieurs, organisaties en bedrijven.

Bestemming Mars

Nog tot 20 maart 2011 is in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen nabij het Europees Parlement in Brussel de tijdelijke tentoonstelling Bestemming Mars te zien. Deze tentoonstelling van de Cité de l’Espace in Toulouse (Frankrijk) wordt voorgesteld door de FOD Wetenschapsbeleid en toont onze kennis van de planeet Mars, de recente ontwikkelingen op het vlak van ruimtemissies naar de Rode Planeet en wat de mensheid in de toekomst van deze planeet te verwachten heeft. Er is ook aandacht voor de NASA-Marswagentjes Pathfinder, Spirit en Opportunity. Een groen Marsmannetje, opgesloten in een glazen behuizing, verbeeldt het eventuele bestaan van buitenaards leven op onze buurplaneet, zij het dat dit er dan wel heel anders zal uitzien…

Hogere sferen in het Atomium…

Marsmannetje dat u verwelkomt op Bestemming Mars

Tot 25 april loopt in het Atomium de tentoonstelling Cosmos. Be a star. Het gaat om een audiovisueel spektakel, gebaseerd op een origineel ontwerp van de Cité des Sciences in Parijs en een samenwerking tussen het Atomium en het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België. In het Atomium, symbool van moderniteit uit 1958, zijn regelmatig thematische tentoonstellingen te zien. De Belgische ESA-astronaut Frank De Winne heeft Be a star op 26 november geopend. De toeschouwer maakt hier een reis naar het oneindige. Al onmiddellijk bij de ingang krijgt men het gevoel een andere dimensie te betreden. Wetenschappelijke informatie en overdonderende beelden vertellen het verhaal van ons universum, het ontstaan van het heelal en de wereld van de sterren.

… en het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht

Henri Simons en Frank de Winne

Op amper een kwartier lopen van het Atomium bevindt zich het Planetarium van de Koninklijke Sterrenwacht van België. Hier is de adembenemende documentaire Violent Universe te bekijken, een maximale prikkeling van ogen en oren en goed te bezoeken in familie- of klasverband.