Ruimtevlucht Frank De Winne centraal op opendeurdagen Urania

06/09/2002 271 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

Op zaterdag 14 en zondag 15 september organiseert Volkssterrenwacht Urania in Hove bij Antwerpen haar jaarlijkse opendeurdagen. Het centrale thema is dit jaar de komende ruimtemissie van Frank De Winne naar het internationaal ruimtestation ISS.

Urania zet tijdens haar opendeurdagen het leven van een astronaut en de ruimtevlucht van Frank De Winne in de kijker. Op de tentoonstelling over Frank De Winne zijn een aantal didactische modellen en panelen te zien met uitleg over de opleiding, de taken en het dagelijks leven van een ruimtevaarder in de ruimte.

Er is ook aandacht voor de wetenschappelijke experimenten die De Winne zal uitvoeren, het Sojoez-ruimteschip waarmee hij eind oktober gelanceerd wordt vanaf de kosmodroom Bajkonoer in Kazachstan en het verloop van de missie.

Op de tentoonstelling zijn schaalmodellen te zien van een F16 (De Winne is een F16-piloot), het ISS, de Ariane 4- en 5-raketten en de spaceshuttle. Frank De Winne werkte zelf mee aan deze tentoonstelling. Daarnaast is er ook een tentoonstelling met grote en kleine maquettes van ESA, het Euro Space Center en verschillende Vlaamse ruimtevaartbedrijven, een infostand van de Belgische luchtmacht, een astroquiz en – bij helder weer – een blik in het heelal door een van de vele telescopen van de volkssterrenwacht.

Bezoekers kunnen een rondleiding volgen door de hele tentoonstelling, de sterrenwacht en het KMI-weerstation. In de Astroshop zijn een uitgebreid gamma boeken, software, videofilms, posters en nog veel meer verkrijgbaar.

Praktisch:

De opendeurdagen zijn te bezoeken op

• zaterdag 14 september van 13 tot 24 uur
  • zondag 15 september van 10 tot 22 uur

Adres:

Mattheessensstraat 60
2540 Hove
tel.: 03/455.24.93
info@urania.be

Een wegbeschrijving is te vinden op de website van Urania (zie rechts).

(naar een mededeling van Urania)