De planetoïde Lutetia (afmetingen 132×101×76 kilometer) in juli 2010 gefotografeerd door ESA's ruimtesonde Rosetta op weg naar de komeet Churyumov-Gerasimenko

Wat als een planetoïde de aarde zou bedreigen?

13/09/2016 1315 views 7 likes

De vele kraters op de maan en andere hemellichamen in ons zonnestelsel getuigen van een gewelddadig verleden. Hoewel de aarde tot op zekere mate beschermd wordt door haar atmosfeer is het niet ondenkbaar dat een stuk ruimtepuin in de toekomst op het aardoppervlak terechtkomt. Onder meer ESA wil er wat aan doen. Het RTBF-programma Matière grise besteedt  er binnenkort aandacht aan.

Naar schatting passeren jaarlijks zowat 150 planetoïden relatief dicht bij de aarde. Gelukkig zonder veel erg. Maar deze grote rotsblokken, overblijfselen van de ontstaansperiode van ons zonnestelsel, kunnen af en toe ook wel eens op de aarde terechtkomen.

Soms met grote gevolgen, zoals 65 miljoen jaar geleden toen een grote inslag waarschijnlijk een einde maakte aan het rijk van de dinosauriërs.

Het Mexicaanse schiereiland Yucatan, plaats van de inslag die 65 miljoen jaar geleden waarschijnlijk een einde maakte aan het bestaan van de dino's

Maar ook nu nog wordt onze kosmische thuishaven bedreigd. Velen zullen zich nog de beelden herinneren van het object dat op 15 februari 2013 bij de Russische stad Tsjeljabinsk met een snelheid van 20 kilometer per seconden de atmosfeer binnendrong.

Het veroorzaakte een grote schokgolf die 7000 gebouwen beschadigde en 1500 mensen verwondde. Naar schatting was dit object amper 20 meter groot.

Onderzoekers en ruimtevaartorganisaties in heel de wereld denken dan ook naarstig na over mogelijkheden om onze planeet in de toekomst tegen een kosmische inslag te behoeden.

Ook ons land is van de partij met onderzoekers die meteorieten - stukjes van planetoïden die op de aarde terechtkomen - gaan zoeken tot op de Zuidpool en hun samenstelling onderzoeken om meer te weten te komen over het ontstaan van ons zonnestelsel en onze planeet aarde.

Impressie van de ESA-sonde AIM bij de planetoïde Didymos

De Belgische telescoop TRAPPIST (Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope) op een van de sites van het European Southern Observatory (ESO) in Chili wordt dan weer onder meer gebruikt om eventuele gevaarlijke planetoïden op te sporen.

Zo kon men met waarnemingsgegevens van deze telescoop vaststellen dat Apophis, een ruimtebrok van 350 meter groot, in 2029 gelukkig niet op de aarde zal terechtkomen zoals sommigen hadden gevreesd.

Maar wat te doen als er wel een object op ons afkomt? ESA en haar Amerikaanse zusterorganisatie NASA denken er alvast aan een mogelijke oplossing uit te testen door de baan van een planetoïde af te buigen. Ook hier is ons land betrokken partij. Wat ESA met de Asteroid Impact Mission (AIM) van plan is lees je in onderstaand artikel:

Belgische onderzoeken bestuderen mogelijke bijdrage aan planetoïdenmissie

Praktisch

In een speciale uitzending van haar magazine Matière grise besteedt de RTBF aandacht aan bedreigende planetoïden. Et si un astéroïde menaçait la Terre? wordt uitgezonden op La Une op woensdag 21 september om 23.15 uur en herhaald op zondag 25 september om 07.30 uur.