Het logo van de OasISS-missie

Water centraal in logo van OasISS-missie

07/05/2009 501 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Belgium - Nederlands

In het logo van de missie OasISS, de zes maanden lange ruimtevlucht van Frank De Winne aan boord van het internationaal ruimtestation ISS, staat water centraal. De missie gaat op 27 mei van start.

Tijdens zijn verblijf aan boord van het ISS zal De Winne wetenschappelijke experimenten uitvoeren voor onderzoekers uit Europa en andere landen wereldwijd.

Hij zal ook technologische proeven doen en een educatief programma uitvoeren.

De Winne zal eveneens één van de twee operatoren zijn van de robotarm van het ruimtestation, wanneer het eerste Japanse vrachtruimteschip H-II Transfer Vehicle (HTV 1) in september bij het ISS arriveert. Hij zal verder nog met de Japanse robotarm externe instrumenten op het Japanse ruimtelabo Kibo installeren.

Met de OasISS-missie zal de ISS-bemanning voor het eerst uit zes ruimtevaarders bestaan

OasISS is de tweede langdurige Europese ruimtemissie aan boord van het ISS. Voor de eerste keer zal de vaste ISS-bemanning van drie tot zes astronauten worden uitgebreid, zodat er meer tijd zal zijn voor de uitvoering van wetenschappelijke experimenten.

Het vluchtlogo van de OasISS-missie toont het ISS en de aarde als oases voor ruimtevaarders en de mensheid. Verder benadrukt het logo het thema 'water' als de basis van het leven, zoals we dat kennen.

De aarde wordt voorgesteld als een waterdruppel, gelijkend op onze planeet zoals ruimtevaarders die zien vanuit het ruimtestation. Het belang van water is te zien aan de boom die uit de armen van een man groeit. Hij is verankerd in het ruimtestation en het wetenschappelijk gebruik ervan. Doorheen de armen van de man en de takken van de boom stroomt water.

De afgebeelde raket is de Sojoez die Frank De Winne naar het ISS zal transporteren. De witte ster staat symbool voor de menselijke verkenningsdrang die de mens uiteindelijk naar andere planeten zal leiden.

Meer informatie op onze bijzondere webpagina over de OasISS-missie:

www.esa.int/oasiss